torsdag 2 maj 2024

inloggad som

… och större internationellt inslag

En tredjedel av bolagen på Medicon Village har minst en beslutsfattare bosatt utomlands. Det är en något högre andel än på Ideon, där ett av fyra bolag har personer i toppen med adress utanför Sverige.

Störst internationellt inslag i toppen har Ideonbolaget FlatFrog med amerikanen Dhwani Vyas som vd och ytterligare fyra styrelsemedlemmar bosatta utanför Sverige. Medicon Village-baserade NeuroVive Pharmaceuticals styrelseordförande Greg Batcheller är bosatt i Bryssel och likaså har tre av bolagets styrelseledamöter adress utanför Sverige.

Men merparten av teknikbolagen på Ideon och Medicon Village har alltså enbart lokalbor på vd- och styrelseposterna.

Att ha beslutsfattare bosatta utomlands är ingen garanti för framgång på utländska marknader. Men internationell erfarenhet i toppen är ändå viktigt när företag ska etablera sig eller ta en produkt utomlands. Det menar Sam Aston, styrelseledamot i bland annat Additude samt Innovation Skåne och med en bakgrund från Evry, Epsilon och Sigma.

Sam Aston– Generellt tycker jag att många styrelser tar in namnkunniga personer och går inte alltid efter kompetens. Nu speglar det över på de som har kompetens, till exempel kunskap om förvärv eller internationalisering. Eller frågor som rör teknik och kompetens kring digitalisering och liknande frågor. Många företag kommer behöva fokusera på internationalisering, beroende på vad man säljer såklart, säger Sam Aston till Rapidus.

Emily Binks

Detta var sista delen i Rapidus artikelserie om maktstrukturen på nya Ideon. Här når du de tidigare publicerade artiklarna:
De är mäktigast på nya Ideon (2016-08-24)
“De olika noderna ger nya kontakter” (2016-08-24)
En kvinna på fem män i toppen på Lunds teknikbolag (2016-08-29)

En tredjedel av bolagen på Medicon Village har minst en beslutsfattare bosatt utomlands. Det är en något högre andel än […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.