måndag 22 juli 2024

inloggad som

Mer utvecklingspengar till nya livsmedel

Det skånska projektet Foodtech Innovation Network kan tack vare ny finansiering fortsätta i minst tre år till, efter en första treårsperiod. Facit hittills är 165 nya jobb och 125 nya produkter.

Den nya omgången delfinansieras med 9,7 miljoner kronor av Europeiska regionala utvecklingsfonden via Tillväxtverket.

I projektet, som har en total budget på nära 25 Mkr, samarbetar Innovation Skåne tillsammans med Lunds Tekniska Högskola, Almi Företagspartner Skåne och Malmö Stad för att stötta innovation, tillväxt och hållbar utveckling hos små och medelstora livsmedelsbolag.

– Projektets huvuduppgifter är att ge rådgivning om tillväxt och teknisk expertkunskap inom livsmedelsteknik. I förra omgången upptäckte vi att bolagen har problem med att hitta vägar in på marknaden, vilket vi kommer att ha ett större fokus på nu liksom på miljömässig hållbarhet, säger projektledare Emelie Olsson från Innovation Skåne.

Under förra projektomgången skapades 165 nya arbetstillfällen och 125 nya produkter och processer utvecklades, varav 80 procent har mindre miljöpåverkan än befintliga motsvarigheter på marknaden. Detta enligt statistik som Innovation Skåne tagit fram.

Det var 126 företag som deltog. Bland andra Simply No Waste som är ute på marknaden med sina drycker gjorda av avokadokärnor, Arwa Foodtech som utvecklar produkter baserade på afrikansk baobabfrukt och Innocentia som har tagit fram en etikett med sensorteknik som indikerar hållbarheten på livsmedelsprodukter i realtid.

Även Landskronaföretaget Nothing Fishy deltog. Bolaget är grundat av två kockar som i egen regi har utvecklat ett veganskt alternativ till vit fisk. Produkterna är baserade på vete med tillsatser av vitaminer, mineraler, proteiner och omega 3-olja, som enligt grundarna ger produkterna samma näringsvärde som vit fisk.

– Det fanns inga veganska alternativ tidigare. Våra produkter smakar, känns och ser ut som vit fisk. Veganer var en självklar kundgrupp men vi hade som mål att våra produkter även ska leva upp till de förväntningar som flexitarianer har, säger Ola Secher, vd för Nothing Fishy som han grundat tillsammans med Jared Christensen.

Flexitarianer äter både animalisk och vegansk kost. Nothing Fishy har lanserat panerade filéer och nuggets som sedan i höstas har kunnat köpas i Coop-butiker. Om en månad ska de börja säljas i Ica-butiker, men redan tidigare har företagets produkter funnits på matsedlarna i skolor och andra kommunala matsalar.

– Vår prognos är att vi kommer att börja tjäna pengar i sommar, säger Ola Secher.

Omsättningen förra året var strax under 1 miljon kronor, med ett resultat på -0,9 miljoner.

Elisabet Ottosson

Det skånska projektet Foodtech Innovation Network kan tack vare ny finansiering fortsätta i minst tre år till, efter en första treårsperiod. Facit hittills är 165 nya jobb och 125 nya produkter.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.