måndag 22 juli 2024

inloggad som

På väg mot hållbarhet

|  
|  

Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.

100 miljoner euro, mer än 1 miljard kronor per år, är vad Tetra Pak investerar i ny teknologi för att göra framtidens förpackningar helt återvinnings- eller återanvändningsbara. Målet att nå dit är satt till 2030.

Det framgick på fredagens Rapidusfrukost då Jan Wifstrand intervjuade Marie Sandin, vd för Tetra Pak Sverige och därmed högsta chef för 4.000 anställda, varav 3.200 anställda bara i Lund. Värd för evenemanget var Exportkreditnämnden, EKN, som Tetra Pak samarbetar med på flera håll i världen, där EKN agerar garant för kundbetalningar, särskilt i osäkra länder.

Utöver sin roll som vd för det svenska bolaget, som omsätter cirka 18 miljarder kronor av koncernens totala 135 miljarder, har Marie Sandin ett globalt ansvar för projektgenomföranden. I dagsläget pågår cirka 3.000 projekt inom Tera Pak runt om i världen.

Dessa projekt handlar till stor del om hållbarhet. Och det gäller inte bara förpackningar. En stor men mindre känd del av Tetra Paks affär är utveckling och tillverkning av processutrustning för livsmedelsindustrin.

– Ta glass till exempel. Vi har 50 procents global marknadsandel på tillverkningsutrustning för glass. Så nästa gång du äter en Magnum är det hög sannolikhet för att den är tillverkad i utrustning som kommer från Tetra Pak, sa Marie Sandin i soluppgången för 130 besökare på Studio i Malmö.

Jan Wifstrand, som i vanlig ordning gjort en gedigen research, kunde avslöja att Marie Sandin är uppvuxen med Ikea i blodet. Född i Älmhult, med en far som var en av de första 100 anställda på Ikea, sommarjobbade hon på Ikea från tidiga tonåren upp till studietiden.

Sedan har Marie Sandin varit anställd på Tetra Pak i mer än 30 år. Möjligen är det något med långsiktigt ägarskap och familjebetonad företagskultur som ligger bakom att hon stannat så länge. Länge nog för att få en gatuskylt med sitt namn på. Ska den ersätta Tetra Paks adress i Lund måntro? Ruben Rausings gata.

Här föjler ett bildmingel bland några av våra Rapidusvänner som besökte frukosten.

Lena Lidén, DUX; Ulrika Andersson, TRIKEM
Mårten Edlund, Handelsbanken; Carl Johan Asplund, LTH Industriell ekonomi
Sarah Fredriksson, Aqilion; Lina Boreson, Sandberg Development
Daniel Isacsson, Coeli, Pontus Reuterswård, Celemi
Catrine Pauckstadt, Medeon, Magdalena Almén, Medeon; Anna Fritzdorf, Elite Hotels
Line Knutsson, Wihlborgs, Aners Mellberg, Gullers grupp
Sarah Svensson och Lukas Rosendahl, Halvarsson & Halvarsson
Gustaf Ahl, Västra hamnen Corporate Finance; Erik Mauritzson, EY
Marcus Nilsson, EKN; Fredrik Bernshed, Arrow Lake; Greger Leijonhufvud, EKN
Helena Asklund, Zandaka, Pia Siljeklint, Lunds universitet

Tetra Pak med Sverigechefen Marie Sandin har 50-faldigat hållbarhetsinvesteringarna på fem år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fetast plånbok vinner

    Efter en tolfteplats av fjorton i SHL måste något göras med hockeylaget Malmö Redhwaks. I brist på kommunalt stöd behövs det nya och kreativa samarbeten med näringslivet.

  • Glad påsk!

    Vi på Rapidus önskar dig en riktigt glad och varm påsk! Vi återkommer med nya skånska nyheter tisdagen den 2 […]

  • Damfotboll en svår affär

    Att damfotbollen har det tuffare ekonomiskt än herrarna är ingen hemlighet. Spelarförsäljningar och Europaspel ger inte i närheten av samma genomslag som på herrsidan.

  • Klubbarna kämpar för ekonomin i Superettan

    Superettan i fotboll ger betydligt lägre tv-intäkter än Allsvenskan. Så här löser de skånska klubbarna Helsingborgs IF, Trelleborgs FF och Landskrona BoIS utmaningen.

  • I år ska MFF fylla kassan

    Snart drar fotbollens högsta serier igång för året. Rapidus har tagit en titt på de ekonomiska förutsättningarna för skånska elitföreningarna. För MFF bör Europaspel ge mer pengar i år, även om det sportsliga resultatet blir likartat jämfört med tidigare år. Det säger MFF:s vd Niclas Carlnén.

  • Danskt hygge över Sveriges nedgång

    Sverige är i fritt fall. Det konstaterar danska journalister när de granskar Sveriges ekonomi, invandring och kriminalitet. Danskarna förundras över hur så mycket kunde gå så fel i det land som de har varit så avundsjuka på i många år. Rapidus korrepondent i Danmark Keld Broksø har gått igenom den nya danska mediebilden av Sverige.

  • Special: Helgernas nyhetssvep

    Har du haft fullt upp med matförberedelser, shopping och långväga släktingar? Ingen fara, Rapidus är tillbaka och har gjort ett svep med några av de hetaste nyheterna från det skånska näringslivet.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Näringslivets önskelista

    Elförsörjning, fred i Ukraina och en mer proaktiv innovationspolitik – det är några av de saker som det skånska näringslivet önskar sig för 2024.

  • Svensk vd säljer danska smycken för miljarder

    Svenske Alexander Lacik tar den danska smyckekedjan Pandora till oanade höjder – genom att satsa på fysiska butiker.