torsdag 30 maj 2024

inloggad som

Så väcker du journalistens intresse

|  ,
|  

Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

Krönika av Gunnar Wrede

Jag var på Hetch i Helsingborg i veckan och ingick i en panel av journalister som gav våra bästa tips till startups om hur man väcker journalisters intresse för deras bolag, produkt och person. En artikel i rätt sammanhang kan ju öppna ögonen på investerare och andra viktiga intressenter.

I panelen ingick, förutom jag själv, mina eminenta branschkolleger Miriam Olsson Jeffery från Sydsvenskan och Mikaela Hedberg från Helsingborgs Dagblad.

Vi var överens om att många entreprenörer, och även större företag, generellt är rätt dåliga på att förklara vad de gör. Vad är liksom produkten? 

Många lägger krutet på att beskriva problemet som produkten löser, visionen som enterprenören har om hur deras produkt ska förändra världen. Gott så, det ingår i den stora bilden. Men om man inte förstår vad produkten eller tjänsten egentligen är och hur den ska säljas så blir det mest allmänt mummel i våra öron.

Så ett tips: Försök se på dig själv med andras ögon och förklara så att en tolvåring förstår. Du är sannolikt hemmablind för det du håller på med och vi journalister kastar oss dagligen från ämne till ämne och kan omöjligen vara lika specialiserade som entreprenören är inom sitt område.

Sedan har vi det där med vinkeln. Många ser vinkling som något negativt, men nästan alltid bara när vinkeln inte blev den önskade. En artikel kan helt enkelt inte innehålla allt och måste fokuseras, vinklas, för att budskapet ska vara relevant för läsarna.

En artikel om dig eller din verksamhet kommer att bli helt olika om det är Rapidus eller Helsingborgs Dagblad som intervjuar dig. Ändå blir många överraskade när de ser resultatet. Men vi journalister har ju en målgrupp som vi skriver för och det är relevansen för dessa som vi tänker på.

Våra entreprenörer undrade hur man bäst approcherar oss. Måste man skriva ett pressmeddelande enligt konstens alla regler (vilka nu det är)?

Svaret är nej. Det går bra att ringa eller bara skriva en enkelt mail med ”hej jag har ett tips, det gäller…”.

Och vad är det som väcker vårt intresse? Här kan jag bara svara för Rapidus och vi gillar spännande innovationer med hög teknikhöjd, bra och realistiska affärsidéer. Inte minst gillar vi människor och känslor eftersom vi vill beskriva entreprenörens vardag precis så levande som den är. Och om något är överraskande och får dig som läsare att haja till, då är vi journalister glada.

Tipsa oss om din spännande verksamhet med ett mail till: rapidus@rapidus.se

Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.


  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • AW med en offensiv försvarsindustri

    Saab flaggar för en möjlig expansion för ubåtsfabriken i Landskrona, utöver vad som tidigare kommunicerats. Det avslöjade Saabs vice ordförande Bert Nordberg på Rapidus AW med försvarsindustrin på onsdagen. Hela panelen ser stora skånska möjligheter inom försvar och säkerhet. Även för civila företag och startups.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Loop letar nya bolag

    Investerarnätverket runt Hetch i Helsingborg, med Loop Capital och Loop Ventures, växer och letar nya techbolag att investera i.

  • Ljusglimtar på mörk startup-himmel

    2023 var ett tufft år för startup-scenen. De skånska inkubatorerna vittnar om färre antal ansökningar och investerare som håller hårt i plånboken. Men vändningen är på gång.

  • Börja satsa, sluta spara

    Glädjen med årets mörkaste tid är att det vänder. Frågan är om årets vintersolstånd sammanfaller med ekonomin och framtidsutsikterna. Vi tror det och önskar dig som Rapidusmedlem ett ljusnande 2024.

  • Grattis, du är en 34:a!

    Hej! Vi på Rapidus vill gratulera dig och ditt bolag till utnämningen som en av årets 34:or. Du som grundare […]

  • Träffa årets hetaste unga entreprenörer!

    Den 14 november firar vi årets 34:or. Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar. Anmäl dig här.

  • Nu rullar vi ut 34:orna

    Vi uppmärksammar unga entreprenörer. Årets lista med 34 skånska företagare som är max 34 år är nu klar.

  • Påminnelse: Frukost med Tetra Pak

    Frukostmöte 10 november i Malmö, med Tetra Paks vd Marie Sandin. Anmäl dig här!