måndag 22 juli 2024

inloggad som

Oatly bantar sig i form

|  
|  

Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

Försäljningen steg med knappa 2 procent jämfört med samma kvartal förra året. Bolaget rapporterar fortsatt förlust men minskade kostnader efter förbättringar i leveranskedjan, neddragning av personal och avbrutna fabriksetableringar.

Aktien på Nasdaq i New York svarade positivt på rapporten och steg med 15 procent. Ändå är det långt kvar till det höga värde bolaget hade vid börsintroduktionen sommaren 2021 – värdet har minskat med över 90 procent sedan dess.

Oatly har under många år expanderat offensivt med nya fabriker och utökad kapacitet i Landskronafabriken. Förra året var Malmöföretaget tvunget att slå av på takten för att hejda kostnaderna. Under fjärde kvartalet beslutade bolaget att avbryta etableringar av nya produktionsanläggningar i EMEA- och Amerikasegmenten. Bolaget redovisade 173 miljoner dollar i nedskrivningar och 29 miljoner dollar i omstrukturerings- och andra exitkostnader relaterade till dessa produktionsanläggningar.

Försäljningen under första kvartalet var nära oförändrad på bolagets största marknad, Europa och Asien förutom Kina, medan den ökade nära 5 procent i Nordamerika. Samtidigt minskade den 30 procent i Kina, en nedgång som bolaget förklarar vara förväntad ”på grund av den strategiska återställningen som genomfördes under tredje kvartalet 2023”.

Helårsresultatet förra året var minus 408 miljoner dollar vid en omsättning av 783 miljoner dollar vilket motsvarar över 8 miljarder kronor. Den kraftiga expansionstakten syns i bolagets siffror; på fem år har omsättningen ökat med 250 procent.

”Försäljningsvolymerna går åt rätt håll, kostnaderna går ner och vi fortsätter sträva efter lönsamhet”, skriver Oatly Groups vd Jean-Christophe Flatin i kvartalsrapporten.

Produktportföljen innehåller förutom havremjölk även havrebaserade alternativ till yoghurt, glass och grädde. Bolaget grundades 1992 och har huvudkontor i Malmö. Tekniken för att producera havrelivsmedel knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. Han äger även Aventure, ett investerings- och forskningsbolag i Lund med flera startups i portföljen.

Rapidus har sökt Oatly för kommentarer, men utan resultat.

Elisabet Ottosson

Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.