torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Nya fabriker ska ge sexfaldigad produktion för Oatly

Årets omsättning från havrebaserade livsmedel kommer att nå över en miljard kronor, med marginal, uppger Oatlys vd Toni Petersson för Rapidus. Vid sidan av den pågående uppskalningen av Landskronafabriken har bolaget därför börjat bygga nya produktionsenheter i Holland och USA.

Hemmamarknaden är fortfarande störst för Oatly, Sverige står för uppåt 37 procent av omsättningen. Enligt Toni Petersson ökar försäljningen kraftigt även i Storbritannien, Finland och USA. Oatlys nettoomsättning var förra året 645 miljoner kronor, en ökning med 34 procent från året innan, med ett tiotal miljoner i negativt rörelseresultat. I år räknar Toni Petersson med en 70-procentig omsättningsökning.

– Vi expanderar kraftigt, bygger nya fabriker och kommer därför att ha negativt resultat ett par år framöver. Men bolaget har en underbyggd lönsamhet och ägarna skjuter till det kapital som behövs, säger han.

Oatly har runt 200 anställda i Sverige och 70 i London, Berlin, New York, Shanghai och Hongkong. Huvudkontoret finns i Malmö, och produktionen av havrebas sker i dag endast i Landskronafabriken, vars utbyggnad kommer att vara klar i januari. Där sker också utvecklingen. När de nya fabrikerna står klara om några år kommer bolagets produktionskapacitet vara cirka sex gånger större än i dag.

Oatly har även tredjepartproducenter i bland annat Sverige, Tyskland och Finland, uppger Toni Petersson.

Bolaget grundades 1992. Tekniken för att producera havrelivsmedlen, som ersätter mejeriprodukter, knoppades av från Lunds universitet av Rickard Öste. I ägarskaran finns belgiska riskkapitalbolaget Verlinvest, kinesiska dagligvarujätten China Resources, Industrifonden, Östersjöstiftelsen, Pågengruppen, grundarna, privatpersoner och anställda.

Elisabet Ottosson

Årets omsättning från havrebaserade livsmedel kommer att nå över en miljard kronor, med marginal, uppger Oatlys vd Toni Petersson för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.