måndag 22 juli 2024

inloggad som

Sälja eller sälja ut?

Krönika av Gunnar Wrede

Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

IXX IT-partner och Scandinavian Crusher Partner är två färska exempel på skånska företag som väljer att uppgå i en större koncern. Jag tror det kommer fler uppköpsaffärer och speciellt inom Skånes paradgren – life science.

I förra veckan kom nämligen nyheten att ett japanskt stort konglomerat lägger bud på det Stockholmbaserade läkemedelsföretaget Calliditas. Budet är värt 11 miljarder kronor och värderar bolaget till 83 procent mer än det gjorde på börsen dagen innan.

Nyheten var intressant eftersom det är det första uppköpsbudet på den här typen av bolag på länge. Därmed är den ett tecken på att marknaden för företagsförvärv kanske börjar lossna lite.

Skåne vimlar av läkemedelsbolag med superintressanta pipelines, ofta i långt framskridna testfaser. Mycket få av dessa har dock försäljning och ännu färre tjänar pengar. Många skulle nog välkomna en budgivare med öppna armar. Och brist på lönsamhet verkar inte spela någon roll. Inte om en industriell aktör med rätt inriktning, marknad och kompetens och finansiella muskler får upp ögonen för dem.

Calliditas omsatte 1,2 mdr helåret 2023. Men samtidigt gjorde bolaget en förlust före skatt på 457 Mkr där forskningen kostade en halv miljard och, håll i er, marknadsföringen brände av 727 Mkr.

Trots att bolaget förlorar nästan 40 kronor på varje hundralapp i försäljning tycker alltså japanska Asahi Kasei att bolaget är värt 11 miljarder.

Acelia Pharma, Hamlet Biopharma, Hansa Biopharma är tre skånska företag som har gjort eller är i färd med fas 3-studier, vilket är det sista steget innan ett läkemedel kan godkännas och börja säljas. Camurus är redan på marknaden och går med vinst. Bonesupport är ett annat bolag med försäljning och rejäl tillväxt i kikaren.

Kommer det ett uppköpsbud på något av dem? Jag tror att det är mycket sannolikt. Då blir det julafton för alla de som äger aktier i bolaget. Om buden är bra nog kommer de större ägarna att acceptera dem. På många sätt är det en seger att bli uppköpt. Verksamheten visade sig vara värd något och kommer förhoppningsvis att fortsätta. Entreprenören har bevisat sig.

Ändå tycker jag att det är lite synd. Ericsson, Astra Zeneca och Baxter (fd Gambro) är några exempel på företag som varit tongivande i vår region. Men de har inte haft sina huvudkontor här. Och när makten finns annorstädes riskerar verksamheten att bli styvmoderligt behandlad. Nu är de nedlagda.

Det vimlar av exempel på framgångsrika skånska startups som efterhand köpts upp. Uppköpen betecknas ofta som en seger. Några försvinner härifrån, andra blir kvar med hela eller delar av verksamheten (tack Canon för Axis). Faktum kvarstår att makten glidit bort.

Några av de som blir rika på att sälja sitt företag startar nytt eller blir affärsänglar och gynnar på så sätt nya företag. Gott så. Men i ett större perspektiv börjar vi bara om från ruta ett.

Så frågan jag vill ställa till alla entreprenörer är: Vill ni sälja eller sälja ut? Läs det som att ”vill ni ägna era liv åt att sälja era produkter och ha kontroll över företaget, eller vill ni bygga ett företag för att sälja ut det”?

Min tro är att vår region skulle må bättre av att ha starka livskraftiga företag med säte i vår skånska mylla, och inte i fullt så hög grad vara en så kallad dotterbolagsekonomi där makten sitter någon annanstans.

Men på individnivå är det ju fett najs att casha in.

Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

  • Glad sommar!

    Kära Rapidusmedlem, den blomstertid nu kommer och Rapidus redaktion drar ned på tempot för en liten tid framåt. Ett helt […]

  • Rapidus ömsar skinn

    Kära Rapidusprenumerant! I dag byter Rapidus skepnad och i fortsättningen kommer sajten att se ut som denna. Du som prenumererar […]

  • Fyra felaktiga skäl att resa kapital

    Av Jan Dahlqvist Som investerare med 30 års erfarenhet ser jag ofta startups som söker kapital av fel skäl. Här […]