måndag 22 juli 2024

inloggad som

Pommes ska lyfta Lundabolag

|  
|  

Den globala pommes frites-jätten FPS Food Process Solutions testade Opticepts metod att mjuka upp potatis. Det gick så bra att FPS nu köper in sig i Lundabolaget.

Kanadensiska FPS köper 10 procent av aktierna för 10 miljoner kronor i cirka-siffror och blir därmed en av de största ägarna. Bolagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.

FPS är en global aktör inom processutrustningar för bland annat tillverkning av pommes frites och potatischips, med nyckelfärdiga anläggningar som hanterar uppemot 80 ton potatis per timme.

– Vår teknik är energieffektiv för att mjuka upp potatis innan den ska skäras och gör att processtegets tid blir kortare, 40 sekunder mot tidigare 40 minuter, säger Opticepts vd Thomas Lundqvist.

I höstas gjorde FPS tester med Opticepts teknik, som med hjälp av ett elektriskt fält mjukar upp fasta livsmedel. Lundabolaget hoppas nu på tillväxt inom segmentet fasta livsmedel i affärsområdet Foodtech. Bolaget har även teknik för bland annat livstidsförlängning av snittblommor och sticklingar.

– I vår ska vi lansera FPS:s processlinje kompletterat med våra generatorer vid en tysk mässa. Detta är en milstolpe för oss men jag har svårt att kvantifiera hur det kan påverka vår lönsamhet. I dag finns det globalt runt 10.000 processlinjer som bearbetar potatis som behöver skäras, säger Thomas Lundqvist.

Emissionen är villkorad av ett beslut från en extra bolagsstämma. Opticepts aktie ökade med cirka 25 procent och handlas nu för 3 kronor. Bolagets börsvärde är 127 miljoner kronor.

Elisabet Ottosson

En global kanadensisk koncern investerar cirka 10 miljoner kronor i Opticept och blir därmed en av de största ägarna i Lundabolaget. Företagen ska tillsammans lansera produktionslinjer för tillverkning av pommes frites.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.