fredag 24 maj 2024

inloggad som

Opticept pressar spanska oliver

|  
|  

Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år.

En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ. Det är Cooperativa La Salud i Andalusien som nu investerar i två Olivecept-maskiner. Affären är värd 3 miljoner kronor.

– Det har varit motvind för de spanska producenterna med torka som minskat skördarna. Förrförra säsongen försvann helt. Vi har haft maskiner ute för utvärdering och nu har en första kund valt att investera i vår utrustning trots svårigheterna. Våra maskiner kan kanske bli en lösning på deras problem som är orsakade av klimatförändringarna, säger Opticepts vd Thomas Lundqvist.

Ett andra avtal för ytterligare en maskin signerades under tisdagen med bolaget Aceites Canoliva.

Opticepts teknik kan öka utvinningen med 5-8 procent vid pressning av den finaste oljekvaliteten. Bolaget har sedan tidigare kunder i Marocko, Tunisien, Grekland, Frankrike och Italien, men enligt Thomas Lundqvist går försäljningen trögt i Spanien.

– Dörren är inte helt stängd för andra kunder i Spanien, vi har pågående diskussioner. Men vi kommer inte att fortsätta investera i tester i Spanien, nya intresserade producenter får betala för dessa själva.

Opticepts teknik kan även användas för att öka utvinningen av andra produkter.

– Ananas är det hetaste caset. Vi diskuterar att göra tester med producenter i Sydostasien, Afrika och Costa Rica. Vid ananaspressning är det svårt att få ut juicen eftersom frukten är så trådig och vår maskin ökar utbytet med 10-15 procent. Efter Doles tester i Filippinerna har de bekräftat att de är nöjda och vi för nu kommersiella diskussioner.

Opticept kom nyligen in på Food Tech 500, en lista över världens 500 viktigaste foodtech-företag. Opticept placerade sig bland 17 svenska företag på plats 107 och kom därmed trea av de svenska bolagen.

Elisabet Ottosson

Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • De tar bank-ID ut i världen

    Skaparna av vårt svenska bank-ID vill föra ut lösningen globalt. Malmöbolaget Covr Security lanserar nu sitt ID-system i Bangkok Bank i Thailand. Men vägen dit har varit lång och bolagets omsättning är fortfarande blygsam.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.