måndag 22 juli 2024

inloggad som

Opticept pressar spanska oliver

|  
|  

Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år.

En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ. Det är Cooperativa La Salud i Andalusien som nu investerar i två Olivecept-maskiner. Affären är värd 3 miljoner kronor.

– Det har varit motvind för de spanska producenterna med torka som minskat skördarna. Förrförra säsongen försvann helt. Vi har haft maskiner ute för utvärdering och nu har en första kund valt att investera i vår utrustning trots svårigheterna. Våra maskiner kan kanske bli en lösning på deras problem som är orsakade av klimatförändringarna, säger Opticepts vd Thomas Lundqvist.

Ett andra avtal för ytterligare en maskin signerades under tisdagen med bolaget Aceites Canoliva.

Opticepts teknik kan öka utvinningen med 5-8 procent vid pressning av den finaste oljekvaliteten. Bolaget har sedan tidigare kunder i Marocko, Tunisien, Grekland, Frankrike och Italien, men enligt Thomas Lundqvist går försäljningen trögt i Spanien.

– Dörren är inte helt stängd för andra kunder i Spanien, vi har pågående diskussioner. Men vi kommer inte att fortsätta investera i tester i Spanien, nya intresserade producenter får betala för dessa själva.

Opticepts teknik kan även användas för att öka utvinningen av andra produkter.

– Ananas är det hetaste caset. Vi diskuterar att göra tester med producenter i Sydostasien, Afrika och Costa Rica. Vid ananaspressning är det svårt att få ut juicen eftersom frukten är så trådig och vår maskin ökar utbytet med 10-15 procent. Efter Doles tester i Filippinerna har de bekräftat att de är nöjda och vi för nu kommersiella diskussioner.

Opticept kom nyligen in på Food Tech 500, en lista över världens 500 viktigaste foodtech-företag. Opticept placerade sig bland 17 svenska företag på plats 107 och kom därmed trea av de svenska bolagen.

Elisabet Ottosson

Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.