fredag 23 februari 2024

inloggad som

Svenskt uppstartsbolag ska klimatsäkra danska smørrebrød

Den allt mer brännande klimatfrågan har gjort koldioxidmätning av matproduktion till en kommersiell faktor, som det svenska uppstartsbolaget CarbonCloud nu går in på den danska marknaden med. Expansionen innebär också att ledningen under hösten siktar på att ta in fyra miljoner kronor i bolagets första omgång riskkapital, uppger vd David Bryngelsson.

– Vi ser vår insats på sommarens Roskildefestival som en bro in på den danska marknaden, säger han till Rapidus.

På festivalen i juli hade CarbonCloud beräknat koldioxidutsläppen för sammanlagt 400 maträtter från 100 olika matbodar. Därmed kunde festivalbesökarna välja mat också utifrån rättens klimatpåverkan. Data från sommaren ska nu användas för att reducera koldioxidutsläppen från Roskildefestivalens matproduktion till 2019. I mindre skala var CarbonCloud med även under Almedalsveckan på Gotland.

– Roskildefestivalen utvärderar vårt projekt men vi har fått positivt gensvar och räknar med att vara med på festivalen även 2019. Nu handlar det om att komma in även på andra håll i Danmark. I dagsläget har vi fått 30 restauranger i Sverige att mäta klimatpåverkan från maten. Utanför Sverige går vi i första hand mot Danmark och sedan Tyskland och Holland, säger David Bryngelsson.

Affärsmodellen bygger på att matproducenterna betalar för klimatmätningen. Resultaten sätts om en etikett på varje rätt. Såväl David Bryngelsson som bolagets medgrundare har en bakgrund som klimatforskare, bolaget är en avknoppning från Chalmers tekniska högskola.

I första bokslutet redovisar CarbonCloud en omsättning på en miljon kronor och ett resultat nära noll kronor. Hittills har verksamheten finansierats nästan helt av de fyra grundarna. Totalt sysselsätter CarbonCloud i dag fem personer, med planer om att bli fler efter höstens kapitalresning.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

Den allt mer brännande klimatfrågan har gjort koldioxidmätning av matproduktion till en kommersiell faktor, som det svenska uppstartsbolaget CarbonCloud nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.