måndag 22 juli 2024

inloggad som

Servettjätten köper kaffemuggsbolag

Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.

Huskee är specialiserat på specialdesignade kaffemuggar och tekoppar, i material som använder avfall och återvunnet material. Det är Dunis dotterbolag Biopak Group som köper Huskee och köpet kommer efter Biopaks förvärv av Decent Packaging i januari. Decent Packaging är ett företag baserat på Nya Zeeland som fokuserar på förpackningar för hämtmat tillverkade av växtbaserade material.

Syftet med förvärven är att ytterligare stärka Duni Groups verksamhet inom matförpackningar och att accelerera tillväxten i Asien- och Stillahavsregionen, som är koncernens fokuserade tillväxtregion. Tillsammans har de båda bolagen en årlig omsättning på cirka 200 miljoner kronor med en lönsamhet i linje med Duni Group. Bolagen är konsoliderade inom Biopak Group, som en del av Duni Groups affärsområde Food packaging solutions.

Förra månaden gjorde Rapidus en intervju med Dunis vd Robert Dackeskog, där han bland annat berättar om bolagets tillväxtplaner i Asien och Stillahavsregionen. Läs hela intervjun här.

Martin Linderoth

Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.