måndag 22 juli 2024

inloggad som

50 miljoner till plastsubstitut

|  
|  

Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 

Gaia utvecklar och säljer ett komposterbart plastalternativ som baseras på kalksten. Materialet används i dag i bland annat matförpackningar, innerkrukor, påsar och sugrör. Under Formel 1-finalen i Abu Dhabi var ölglasen gjorda med Gaias material. 

Emissionen tecknas av Almi Invest Greentech och privata investerare, bland andra irländska Peter Barry från te-jätten Barry’s Tea. Det nya kapitalet ska finansiera en fortsatt internationell expansion, bland annat i Europa. 

USA och Indien pekas i ett pressmeddelande ut som två marknader med extra stor potential. Gaias material certifierades nyligen enligt standarden BPI för biologiskt nedbrytbara produkter i USA, varpå bolaget fick sin största order hittills i landet. 

– Den ordern kommer från ett företag som tillverkar avfallspåsar. Vi ser en jättepotential i USA inom massor av olika produktsegment, säger Gaia Biomaterials vd Peter Stenström. 

Utöver själva råvaran i granulat, som säljs till produkttillverkare, producerar Gaia även egna produkter som förkläden och bärkassar. 

– Det är för att visa att produkten fungerar och testa nya tillämpningar. Men den stora grejen för oss är att sälja granulat, säger Peter Stenström. 

Senast Rapidus skrev om Gaia Biomaterials var 2020, då bolagets förpackningsproduktion skulle gå i full drift. Fram till dess hade bolagets omsättning växt stadigt, från knappt 5 Mkr 2016 till 46 Mkr 2020. Gaia levererade då produkter till mer än 50 länder. 

Men sedan vände det. Omsättningen sjönk till knappt 17 Mkr 2021 och 20 Mkr 2022, samtidigt som förlusterna ökade. Från ett rött resultat efter finansnetto på -9 Mkr 2020, till -12 Mkr 2021 och -15 Mkr 2022. 

– Precis som många andra drabbades vi hårt av pandemin och av att inte kunna komma ut till kunderna för att visa vår produkt. Sedan införde ju Sverige en plastskatt som också drabbade vår produkt, trots att den är helt komposterbar. Vi höll på att göra bärkassar till Ica-butiker i samarbete med Tingstad, men det var ett problem att påsarna enligt Skatteverket såg för mycket ut som plastpåsar. Nu i november försvinner plastskatten igen, säger Peter Stenström. 

Emiliano Strauss 

Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.