torsdag 30 maj 2024

inloggad som

50 miljoner till plastsubstitut

|  
|  

Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 

Gaia utvecklar och säljer ett komposterbart plastalternativ som baseras på kalksten. Materialet används i dag i bland annat matförpackningar, innerkrukor, påsar och sugrör. Under Formel 1-finalen i Abu Dhabi var ölglasen gjorda med Gaias material. 

Emissionen tecknas av Almi Invest Greentech och privata investerare, bland andra irländska Peter Barry från te-jätten Barry’s Tea. Det nya kapitalet ska finansiera en fortsatt internationell expansion, bland annat i Europa. 

USA och Indien pekas i ett pressmeddelande ut som två marknader med extra stor potential. Gaias material certifierades nyligen enligt standarden BPI för biologiskt nedbrytbara produkter i USA, varpå bolaget fick sin största order hittills i landet. 

– Den ordern kommer från ett företag som tillverkar avfallspåsar. Vi ser en jättepotential i USA inom massor av olika produktsegment, säger Gaia Biomaterials vd Peter Stenström. 

Utöver själva råvaran i granulat, som säljs till produkttillverkare, producerar Gaia även egna produkter som förkläden och bärkassar. 

– Det är för att visa att produkten fungerar och testa nya tillämpningar. Men den stora grejen för oss är att sälja granulat, säger Peter Stenström. 

Senast Rapidus skrev om Gaia Biomaterials var 2020, då bolagets förpackningsproduktion skulle gå i full drift. Fram till dess hade bolagets omsättning växt stadigt, från knappt 5 Mkr 2016 till 46 Mkr 2020. Gaia levererade då produkter till mer än 50 länder. 

Men sedan vände det. Omsättningen sjönk till knappt 17 Mkr 2021 och 20 Mkr 2022, samtidigt som förlusterna ökade. Från ett rött resultat efter finansnetto på -9 Mkr 2020, till -12 Mkr 2021 och -15 Mkr 2022. 

– Precis som många andra drabbades vi hårt av pandemin och av att inte kunna komma ut till kunderna för att visa vår produkt. Sedan införde ju Sverige en plastskatt som också drabbade vår produkt, trots att den är helt komposterbar. Vi höll på att göra bärkassar till Ica-butiker i samarbete med Tingstad, men det var ett problem att påsarna enligt Skatteverket såg för mycket ut som plastpåsar. Nu i november försvinner plastskatten igen, säger Peter Stenström. 

Emiliano Strauss 

Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Lyft för Joel Eklunds sportföretag

    USWE Sports som säljer sportryggsäckar gick över 100 Mkr i försäljning under det brutna räkenskapsåret. Även lönsamheten förbättras snabbt.

  • Great IT på förvärvsjakt

    Med ny vd och uppskruvade tillväxtmål söker Great IT efter bolag att sluka. IT-koncernen vill omsätta 1 miljard kronor inom fem år.

  • Industridesign vänder efter tuff vår

    Designföretaget Zenit i Malmö pustar ut efter en vår som vd Jonas Svennberg kallar för ”katastrof”. Nu väljer fem av firmans anställda att bli partner i bolaget.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.