onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Mobile Heights Business Center satsar på elitism

Att kläcka fram affärsidéer ur intet har visat sig svårare än Mobile Heights Business Center räknat med. Genom att istället välja bland existerande bolagsfrön, och sålla hårdare, hoppas klusterorganisationen få bättre utväxling på stödinsatserna.

Mobile Heights Business Center grundades som ett EU-stött projekt 2009 för att matcha ihop affärsidéer och patent från regionens telekomjättar med hungriga entreprenörer. Bland annat bistod Ericsson med 250 överblivna patent till reapris. Sedan dess har 27 företagsfrön passerat igenom programmet, från Helsingborgsbaserade Amanzitel — senare uppköpt av kinesiska DingLi Communications — till konkursade Ideonbolaget Resqu.

Åtta bolag är helt nybildade. I sin egen utvärdering noterar dock Mobile Heights Business Center att det varit svårt att bilda nya bolag direkt från patentbanken, endast en sådan uppstart har sett dagens ljus. Sedan årsskiftet finansieras projektet av klusterorganisationen Mobile Heights. Samtidigt flyttas fokus från att försöka spåna fram nya företagsidéer till att hjälpa existerande idéer vidare.

— Vi kommer vara lite mer elitistiska och välja ut de bolag som har störst potential. Vi börjar titta på de som gått igenom det tidigare programmet, men i förlängningen ska vi vara öppna även för andra, säger Mats Jacobson, projektledare med ett förflutet som vd på Scalado.

8-10 bolagsembryon om året ska få hjälp med bland annat affärsutveckling, kapitalanskaffning och juridik. Först ut är TimeZynk i Malmö, som utvecklar ett mobilbaserat tidsrapporteringssystem åt exempelvis konsult- och bemanningsbolag, och Ronnebybaserade Malvacom.

Mobile Heights Business Center har en budget på cirka tre miljoner kronor om året, som framöver bekostas helt av Mobile Heights. Klusterorganisationen Mobile Heights startades av en handfull regionala aktörer med Lunds universitet, TeliaSonera och Ericsson-bolagen i spetsen. Nyligen har medlemsskaran utvidgats med bland andra HTC, Jayway och RIM.

Erik Olausson

Att kläcka fram affärsidéer ur intet har visat sig svårare än Mobile Heights Business Center räknat med. Genom att istället […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.