måndag 22 juli 2024

inloggad som

Bordet dukat för servettkungen

|  
|  

Dunis vd Robert Dackeskog summerar fjolåret med ett rekord för Malmöbolagets operativa resultat. Nu hoppas han att vi fortsätter att äta på restaurang.

Han är göteborgaren som 1997 hamnade i Skåne och Bjuv, som trainee på Nestlé. Därefter har han jobbat med olika typer av snabbrörliga konsumentprodukter till såväl den professionella marknaden som till slutkonsumenter. Innan Robert Dackeskog tog över rodret på Duni Group hade han haft ledande befattningar inom Findus-koncernen.

Duni är tillverkare och leverantör av servetter, dukar och ljus, tillsammans med förpackningar och förpackningssystem för take-away. Bolagets kunder är främst verksamma inom restaurang, catering och grossisthandel. 2023 omsatte Duni 7,7 miljarder kronor, rörelsemarginalen landade på 9,3 procent. Målet för 2024: att passera en rörelsemarginal på 10 procent.

– Det är ett av våra finansiella mål, Duni har historiskt sett varit marginaldrivet. Men vi lever i en volatil värld och för att nå målet måste vi landa rätt i balansen mellan att sälja förpackningar och servetter. Servetter har en högre marginal och förpackningar en högre tillväxt, och för att öka försäljningen gäller det att folk generellt sett fortsätter att gå ut och äta, säger Robert Dackeskog.

Duni Group är noterat på Stockholmsbörsen med ett börsvärde 4,9 miljarder kronor. Största ägare är familjen Anderssons investmentbolag Mellby Gård med 40,1 procent. I februari 2020 hamnade aktien i fritt fall i samband med pandemin. Även större delen av 2022 bjöd på en utförslöpa i samband med inflation och ränteuppgång. Båda gångerna var det minskat, eller förväntningar om minskat restaurangätande som låg bakom fallen.

Trots att det nu går bra för Duni står aktien fortfarande lägre än före pandemin.

Hållbarhet står högt på Robert Dackeskogs agenda. Rapidus skrev nyligen att Duni går från minoritetsägare till majoritetsägare i det tyska förpackningsbolaget Relevo. Det Münchenbaserade företaget erbjuder en digital helhetslösning för återanvändning av serveringsartiklar till catering- och restaurangverksamheter. Dessförinnan har Duni gått in i andra hållbarhetsföretag i bland annat Australien (BioPak, som förvärvades 2018) och Spanien (Bumerang, utifrån en minoritetspost).

– EU har börjat trycka på gällande cirkularitetsfrågan och vårt fokus, precis som branschen som helhet, är att driva på skiftet från engångsplast till återanvändbara fibermaterial. För vår del bryr vi oss inte om det handlar om engångsartiklar eller flergångsartiklar, så länge artiklarna är återvinnings-, komposter- eller återbrukbara, säger Robert Dackeskog.

Han säger också att Duni valde att börja med minoritetsposter i återanvändningsföretagen för att lära sig hur systemen fungerar.

– Vi vill vara en trovärdig ledare inom industrin och kunna vägleda våra kunder i de här frågorna, säger Robert Dackeskog.

En utmaning i hållbarhetsfrågan är att Duni nu riktar blicken mot Asien och Stillahavsregionen med Thailand som en regional produktionshub. Där har det cirkulära hållbarhetstänket inte drivits på lika starkt som inom EU, samtidigt som Asien och Stillahavsregionen är en viktig tillväxtmarknad.

– Vår huvudmålgrupp, den urbana medelklassen, växer enormt i Asien och i Bangkok har vi redan en produktionsanläggning för servetter. Visst är Asien efter Sverige och Europa i hållbarhetsfrågan, men här har vi en chans att positionera oss och driva på skiftet, säger Robert Dackeskog.

Dunis primära marknad är i dagsläget Europa. Huvudkontoret ligger i Malmö och totalt har Duni Group cirka 2.300 anställda i 24 länder. Förutom Thailand har Duni produktionsenheter i Sverige, Tyskland och Polen.

– Koncernen växer genom förvärv, men vi har även ett mål om organiskt tillväxt på fem procent över en affärscykel, säger Robert Dackeskog.

På bilden nedan syns Dunis pappersbruk i Skåpafors i Värmland.

Martin Linderoth

Dunis vd Robert Dackeskog summerar fjolåret med ett all time high för Malmöbolagets operativa resultat. Nu hoppas han att vi fortsätter äta på restaurang.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Positivt i skånska rapporter

    Beijer Ref levererar en rökare i krysset, medan fastighetsbolagens nedskrivningar verkar ha tagit slut. Det är huvudpunkterna i dagens rapporter från de stora skånska börsbolagen.

  • Han blir ny vd för Nord-Lock

    Daniel Westberg blir nästa vd för Latourägda industriföretaget Nord-Lock Group i Malmö. Posten har visat sig vara en språngbräda för den som vill bli börs-vd.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.