måndag 22 juli 2024

inloggad som

Skånska bjässar shoppar bolag

Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

Malmöbaserade Duni ökar sitt ägande i tyska förpackningsbolaget Relevo från 24,51 procent till att bli majoritetsägare med 50,02 procent.

Det Münchenbaserade företaget erbjuder en digital helhetslösning för
återanvändning av serveringsartiklar till catering- och restaurangverksamheter. Duni investerade första gången 2021 i Relevo, som nu ska konsolideras i Duni som en del av affärsområdet Food Packaging Solutions.

”Vi vill ge mer än vad vi tar av planeten. Duni Group går därför samman med Relevo för att tillhandahålla lösningar som lämnar efter sig så lite avfall som möjligt”, kommenterar Dunis vd Robert Dackeskog i ett pressmeddelande.

BHG köper nytt bolag
Det Malmöbaserade e-handelskoncernen BHG fortsätter att konsolidera sitt heminredningssegment för att öka lönsamheten och ett nytt inredningsföretag.

Det är verksamheterna Hemfint Kristianstad och Arc E-Commerce med sajten Outl1 som konsolideras. BHG har också förvärvat möbelsajten Trendrum. BHG förvärvar 67,5 procent av Trendrum mot en köpeskilling om 32,5 procent av koncernens innehav i Arc E-Commerce AB samt 16,3 procent av innehavet i Hemfint.

Tillsammans med Hemfint och Outl1 kommer Trendrum att bilda Hemfint Group, som under 2023 hade en omsättning på cirka 800 miljoner kronor.

”Vi fortsätter att implementera vår strategi att konsolidera verksamheter inom våra tre segment för att öka vår effektivitet och stärka vår konkurrenskraft framåt. Hemfint, Outl1 och Trendrum är alla value-bolag med liknande kundgrupper och affärsmodeller och vi ser synergieffekter med en sammanslagning”, säger BHG Groups vd Gustaf Öhrn i en kommentar.

Martin Linderoth

Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.