måndag 22 juli 2024

inloggad som

Sportbetting blev träpaneler

Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

– Allt började med att vi som kunder hittade en liknande produkt till ett inredningsprojekt. Moduler med vertikala träribbor som dessutom gav en bättre ljudnivå. Men sedan kände vi att det här kan vi göra bättre med högre kvalitet, säger Kristoffer Källström, vd för Wood on Wall.

Bröderna Andreas och Kristoffer är båda utbildade ekonomer och lyckades under nästan tio års tid leva på sportbetting.

– Sen kom pandemin och många sporter stängde ner. Wood on Wall började som ett hobbyprojekt, sedan headhuntade vi ett gäng ur vårt nätverk. En ingenjör, en inköpare som jobbat på större bolag, en snickare och en projektledare inom bygg, säger Kristoffer Källström.

Det var 2020 och på ett halvår sålde bolaget för drygt 2 miljoner kronor. Året därpå var intäkterna 22,8 Mkr med ett rörelseresultat på 7,7 Mkr. Tillväxten fortsatte 2022 då man sålde för 29,8 Mkr med rörelseresultatet 7,3 Mkr. Men förra året gav en inbromsning 26 Mkr i intäkter och resultatet sjönk till 1,6 Mkr.

– I början var det boostat av pandemin. Förra året dämpades marknaden av räntehöjningar. Våra materialkostnader ökade men framför allt har vi byggt en riktig organisation och anställt säljare, säger Kristoffer Källström och tillägger:

– De första åren sysslade vi nästan bara med ordermottagning. Vi har inte haft någon försäljningsorganisation utan i stort sett bara ett Instagramkonto, men nu är vi redo att skala upp. Vi tror att vi kan bli rejält mycket större och omsätta 100 Mkr inom tre till fem år.

Hittills under 2024 håller de samma försäljningstakt som 2023. Men i höst tänker bröderna lansera ett par nya produkter, eller kollektioner som Kristoffer Källström kallar dem.

– Det gäller att inte slå sig till ro utan att vara innovativ och ta fram nya produkter som kompletterar de befintliga. I dag har vi valnöt, ek, ask och teak, samtliga färdigbehandlade med lack eller olja och med äkta träyta. Vi nischar oss som premium, säger han.

Akustikplattorna består av återvunnen plast och träribborna produceras med trä från hållbart skogsbruk. Tillverkningen görs av underleverantörer, men monteringen sker för hand i Helsingborg där varje modul kontrolleras noga innan den packas.

– Vi har nästan växt ur de befintliga lokalerna så vi tittar på lösningar för det också, säger Kristoffer Källström.

Sölve Dahlgren

Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Han blir ny vd för Nord-Lock

    Daniel Westberg blir nästa vd för Latourägda industriföretaget Nord-Lock Group i Malmö. Posten har visat sig vara en språngbräda för den som vill bli börs-vd.

  • Stororder till Nolato

    Plasttillverkaren Nolato i Torekov tecknar ett nytt avtal värt en årsomsättning på 700 Mkr under produktens livslängd. Och livslängden är lång, säger vd Christer Wahlquist.

  • Perfekt storm för BE Group

    Marknaden för stålprodukter har drabbats av en perfekt storm efter Ukrainakrigets utbrott. Med både fallande priser och efterfrågan har Sveriges […]

  • Qvantum trotsar värmepumpsraset

    Värmepumpsjätten Nibes varsel 340 anställda i Sverige får inte skånska utmanaren Qvantum att deppa. Nedgången är tillfällig, anser vd Fredrik Rosenqvist.