tisdag 5 mars 2024

inloggad som

Dryck från Lund vill bli en het potatis

|  
|  

Med svensk potatisdryck, ny affärsstrategi och en tidigare Hövding-topp vid rodret ska First North-noterade Veg of Lund plocka andelar på marknaden för växtbaserade mjölkersättare. Potatis är grundråvaran och bolaget har påbörjat kommersialiseringen av växtbaserade mejeriprodukter under varumärket Dug.

I början av augusti genomförde Veg of Lund en företrädesemission av units som var tänkt att ge bolaget cirka 24 miljoner kronor före emissionskostnader. Emissionen tecknades totalt till omkring 75 procent. Veg of Lund tillfördes 17,8 Mkr före emissionskostnader.

– Det finns en större varsamhet i marknaden just nu, samtidigt som Veg of Lund är inne i ett förändringsskede. Resultatet av emissionen var okej, men nu behöver vi bevisa fullt ut att vi kommer vara framgångsrika framöver, säger vd Fredrik Carling.

Han är van vid att kommersialisera produkter, har tidigare varit vd för klädmärket Diesels nordiska verksamhet och han har också varit varumärkesansvarig för Levi Strauss. Förra året lämnade han vd-posten i hjälmbolaget Hövding efter tio år för att ta över förändringsarbetet i Veg of Lund.

– När de första produkterna lanserades var de i konsumenternas tycke inte tillräckligt bra. Under 2021 hade Veg of Lund produkter som var okej, men det räcker inte. Förra året kom det in en ny styrelse i bolaget som uppdaterade produktportföljen och såg till att produkterna är så bra de bara kan bli. Nu finns det kvalitet i produkterna och vi har ett produktkoncept som är otroligt starkt, säger Fredrik Carling.

Enligt bolaget växer marknaden för växtbaserade mjölkersättare snabbt och enbart den svenska marknaden för växtbaserade livsmedel är värd 2 miljarder kronor. Veg of Lunds produkter finns i Sverige, Danmark, Schweiz, Tyskland, England och Irland. I oktober går bolaget in på marknaderna i Polen och Japan. Historiskt har strategin för Veg of Lund varit att ta produkter till marknaden med egna kommersiella organisationer i både Storbritannien och Sverige. Något som har varit både kostsamt och tidskrävande.

– Styrelsen valde därför att lägga om strategin. Snabbare och mer framgångsrik internationalisering ska istället byggas kring licens- och distributörsmodeller, säger Fredrik Carling.

För helåret 2022 redovisade Veg of Lund en omsättning på 25,4 Mkr, rörelseresultatet landade på -42,7 Mkr. Bolagets mål är att nå en lönsamhet där man inte längre är beroende av externt kapital. Målbilden är att vara självbärande under 2025. För att lyckas med det finns det enligt Fredrik Carling en sak som är viktigare än allt annat.

– Smakupplevelsen kommer i första, andra och tredje hand i prioriteringsordningen. Det finns ett stort intresse för potatis som råvara och den väcker nyfikenhet. Men vi kan aldrig förlita oss på människors nyfikenhet, vi måste kunna följa upp med en riktigt bra smakupplevelse.

Martin Linderoth

Med svensk potatisdryck, ny affärsstrategi och en tidigare Hövding-topp vid rodret ska First North-noterade Veg of Lund plocka andelar på marknaden för växtbaserade mjölkersättare.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad