tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Ny satsning ska ge fler LU-avknoppningar

|  ,
|  

LU Innovation och LU Holding tar ett gemensamt krafttag för att få fram fler tillväxtbolag som baseras på universitetets forskning. LU Business Track kallas satsningen som ska erbjuda tidigt stöd till forskning med kommersiell potential.

– Vi satsar fler resurser och kommer att jobba mer ”hands on” med stöttning till forskarna och deras idéer. Det kommer att bildas team med en portföljansvarig från LU Holding, innovationsutvecklare från LU Innovation och dessutom kommer vi att koppla in industriell expertis från vårt nätverk, säger Christine Widstrand, LU Holdings vd.

Syftet med LU Business Track är att bättre identifiera Lunds universitets forskningsprojekt med störst kommersiell tillväxtpotential. Detta kommer att ske genom LU Innovations uppsökande arbete och ett utökat samarbete mellan universitetets innovations- och holdingbolag. Målet är att kunna identifiera och plocka in projekten i ett tidigare skede än i dag och erbjuda dem mer resurser för att de snabbare ska kunna nå marknaden.

– Genom att jobba mer i projektform kan LU Holding avsätta lite av den planerade investeringen redan innan bolagsstarten. Men framför allt kan vi hjälpa till med riktigt arbete, till exempel att bygga en kompetent styrelse eller hitta specialkompetens om teamet behöver kompletteras.

Lunds universitets rektor Erik Renström beskriver också projektet i sin blogg. Han beskriver visionen om att utveckla ett innovationsdistrikt kring universitetet i Lund och skriver att Business Track ska göra det ”enklare för investerare att förstå universitetets innovationssystem och exempelvis hitta till de mycket tidiga företag som byggs upp inom universitetets holdingbolag”.

LU Innovation och LU Holding tar ett gemensamt krafttag för att få fram fler tillväxtbolag som baseras på universitetets forskning. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.