onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skarpt läge för kallpastöriserare i Landskrona

|  
|  

Maskinen på Stuverigatan går inte varm – men är under hårt tryck. Det handlar om HPP, High pressure processing som, till skillnad från värmepastörisering, varken försämrar näringsvärde eller påverkar färskheten i mat. Nu får livsmedelsbolag i södra Sverige och Danmark sina första leveranser från företaget HPP Nordic i Landskrona.

– Den handfull kunder som är igång gör nu egna hållbarhetstester. Med HPP-tekniken skapar vi så lång hållbarhet som kunden vill. Någon vill ha en månad, en annan tre månader. Det är ett sätt att köpa sig tid för att kunna lagerhålla och ha en vettig logistik utan att behöva proppa sin produkt full med kemikalier som annars är vanligt i livsmedelsbranchen, säger vd Joakim Lundgren.

Tekniken har funnits sedan 1990-talet men är ny i Sverige där värmepastörisering är den vanliga metoden. Den är nämligen billigare och enkel eftersom de flesta livsmedel går att värmepastörisera.

– Fördelarna med kallpastörisering är många. Men investeringskostnaden är hög, man ska upp i en volym på 4-5.000 ton om året för att det ska löna sig och det är få företag som gör det. HPP Nordic löser det problemet eftersom kunden köper tid på maskinen hos oss och därmed indirekt delar på investeringskostnaden tillsammans med andra bolag, säger Joakim Lundgren.

Efterfrågan på näringstät mat utan kemikalier har ökat och Joakim Lundgren bedömer att marknaden i södra Sverige och Danmark är den mest snabbstartade.

– Här finns många livsmedelsproducenter inom rimlig transportsträcka som skulle kunna använda denna teknik. Vi söker fler kunder och kommer att utöka i takt med efterfrågan och placera fler maskiner där de finns.

Pernilla Gudmundsson

Maskinen på Stuverigatan går inte varm – men är under hårt tryck. Det handlar om HPP, High pressure processing som, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.