måndag 13 maj 2024

inloggad som

…bland annat i Lundateknik för elfordon

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp i samarbete med LTH – som har fått tolv miljoner kronor av Energimyndigheten för projektet.

Elonroads system består av en metallskena i gatan, från vilken fordonet kan laddas under färd via en anslutningsdel som monteras fast i underredet. Såväl bussar som lastbilar och personbilar ska kunna använda elvägen, som inte behöver täcka hela vägsträckan eftersom fordonen också kan köra på sitt batteri.

Flera konkurrerande elvägsmodeller är under utveckling. Elonroads lösning är speciell genom att skenan ligger ovanpå asfalten.

– Då slipper man gräva upp gatorna om exempelvis en busslinje ska få en annan sträckning, säger Dan Zethreaus, som grundade bolaget 2014.

Han har en bakgrund som filmare och projektledare på SVT, men har också alltid haft ett stort teknikintresse.

– Jag spånade fritt kring hur man skulle konstruera en elväg, och byggde en första modell av min lösning i Lego. Sedan filmade jag den och skickade filmen till professorn Mats Alaküla på LTH, berättar Dan Zethraeus för Rapidus.

Trots sin brist på akademiska meriter lyckades han fånga professorns intresse. Ett år senare beviljades LTH och elbolaget Kraftringen tolv miljoner kronor från Energimyndigheten för att bygga en 200 meter lång testbana med utgångspunkt i Elonroads patent.

– Vi ska snart börja bygga upp banan på Kraftringens inhägnade område norr om Lund. Planen är att ha den klar före sommaren, säger Dan Zethraeus.

Forskningen som är knuten till projektet handlar bland annat om att säkerställa att förbipasserande inte får stötar. Principen är att enbart den del av banan som täcks av fordonet spänningssätts. Elonroads patenterade lösning – som Dan Zethraeus har utvecklat tillsammans med LTH-forskaren Andreas Sörensen – innebär att strömmen kopplas på och av inom millisekunder allteftersom bilen rör sig längs skenan.

– Med vår lösning för hur bilen kommunicerar med elvägen vet vi dels exakt var fordonet är, men också andra saker. Bland annat har vi en betallösning klar som är inbyggd i systemet. På så vis kan den som använder elvägen enkelt debiteras för den förbrukade elen, säger Dan Zethraeus.

Förutsatt att testbanan fungerar bra blir nästa stora projekt en större bana i riktig stadsmiljö. Avtal har tecknats med Mariestads kommun, där planen är att en bana ska sättas upp under 2019 och användas av stadsbussar.

Elin Andersson Rosenstock

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon leder cancerforskning med ny affärsidé

    Ett litet läkemedelsbolag kan inte vara bäst på allt från forskning till kapitalresning. Det säger Anki Malmborg Hager som i 30 år haft ett finger med i spelet i en lång rad av Lunds tongivande läkemedelsbolag. Nu leder hon uppstartsbolaget Lead Biologics med annan affärsidé.

  • Solid X blåser av fusionen

    Det blir ingen fusion mellan konsultbolagen Solid X och Time People Group. Orsaken som anges i ett pressmeddelande är ”strategiska överväganden”. Men Rapidus vet mer.

  • Skånska bolagsfinalister

    AI, hållbarhet, analys och golf. Inom dessa områden verkar framtidens skånska succébolag. I alla fall om man ska tro juryn i Venture Cups regionfinal i syd.