fredag 26 juli 2024

inloggad som

…bland annat i Lundateknik för elfordon

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp i samarbete med LTH – som har fått tolv miljoner kronor av Energimyndigheten för projektet.

Elonroads system består av en metallskena i gatan, från vilken fordonet kan laddas under färd via en anslutningsdel som monteras fast i underredet. Såväl bussar som lastbilar och personbilar ska kunna använda elvägen, som inte behöver täcka hela vägsträckan eftersom fordonen också kan köra på sitt batteri.

Flera konkurrerande elvägsmodeller är under utveckling. Elonroads lösning är speciell genom att skenan ligger ovanpå asfalten.

– Då slipper man gräva upp gatorna om exempelvis en busslinje ska få en annan sträckning, säger Dan Zethreaus, som grundade bolaget 2014.

Han har en bakgrund som filmare och projektledare på SVT, men har också alltid haft ett stort teknikintresse.

– Jag spånade fritt kring hur man skulle konstruera en elväg, och byggde en första modell av min lösning i Lego. Sedan filmade jag den och skickade filmen till professorn Mats Alaküla på LTH, berättar Dan Zethraeus för Rapidus.

Trots sin brist på akademiska meriter lyckades han fånga professorns intresse. Ett år senare beviljades LTH och elbolaget Kraftringen tolv miljoner kronor från Energimyndigheten för att bygga en 200 meter lång testbana med utgångspunkt i Elonroads patent.

– Vi ska snart börja bygga upp banan på Kraftringens inhägnade område norr om Lund. Planen är att ha den klar före sommaren, säger Dan Zethraeus.

Forskningen som är knuten till projektet handlar bland annat om att säkerställa att förbipasserande inte får stötar. Principen är att enbart den del av banan som täcks av fordonet spänningssätts. Elonroads patenterade lösning – som Dan Zethraeus har utvecklat tillsammans med LTH-forskaren Andreas Sörensen – innebär att strömmen kopplas på och av inom millisekunder allteftersom bilen rör sig längs skenan.

– Med vår lösning för hur bilen kommunicerar med elvägen vet vi dels exakt var fordonet är, men också andra saker. Bland annat har vi en betallösning klar som är inbyggd i systemet. På så vis kan den som använder elvägen enkelt debiteras för den förbrukade elen, säger Dan Zethraeus.

Förutsatt att testbanan fungerar bra blir nästa stora projekt en större bana i riktig stadsmiljö. Avtal har tecknats med Mariestads kommun, där planen är att en bana ska sättas upp under 2019 och användas av stadsbussar.

Elin Andersson Rosenstock

LU Holding går in i Lundabaserade Elonroad. En 200 meter lång prototyp av företagets laddningssystem för elfordon byggs snart upp […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Näringslivstoppar letar talang i Rosengård

    I dag besöker Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm och näringslivsprofilen Daniel Sachs Rosengård i Malmö. Målet är att bredda rekryteringen till högre studier och näringsliv genom att inspirera studiemotiverade ungdomar från utsatta områden.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning.