fredag 10 maj 2024

inloggad som

Uppåt för skånsk konjunktur – men politisk turbulens oroar

Frågetecken kring kostnader för arbetskraft och skatter får skånska företag att tveka inför expansion och anställning, enligt årets småföretagarbarometer. Att själv bli sjuk ses också som en stor risk. Den oron speglas i en stor europeisk undersökning om ungdomars attityd till entreprenörskap.

Den svaga inhemska marknaden är den största konjunkturrisken enligt 42 procent av länets företag, trots att konjunkturen förbättrats på riksnivå och att många företag överlag har en positiv syn på framtiden. Det framgår av årets småföretagarbarometer som presenterades av Företagarna vid en presskonferens hos Sparbanken Skåne på tisdagsförmiddagen.

Rapporten baseras på 4.000 telefonintervjuer med svenska företag med under 50 anställda, varav drygt 400 skånska. Undersökningen pekar på att många företagare oroar sig för politiska svängningar och höjda avgifter och därför väntar med investeringar och nyanställningar.

– Ungdomsrabatten på arbetsgivaravgiften har varit en stor fråga och man ser en farhåga i att framförhållning saknas. Man tackar nej för att man inte vet och vågar. Det skapar ingen trygghet för den som vill investera i sitt företag, säger Magnus N:son Engelbäck, regionchef för Företagarna Syd.

På det stora hela pekar Småföretagarbarometern för Skåne uppåt, konjunkturindikatorn har stigit från 45 vid förra mätningen 2013, till 60 i årets mätning. Den siffran är något under riksgenomsnittet.

Bland de personliga riskerna är sjukdom det klart största orosmomentet.

– Många företag är familje- eller enmannaföretag där styrelsebesluten tas vid frukostbordet. Ett frånfall för någon av ägarna är en katastrof för bolaget. Där har vi en jätteviktig roll i att jobba med försäkringssidan och ge skydd, säger Rasmus Bengtsson på Sparbanken Skåne.

Att tryggheten spelar en avgörande roll syns även i den undersökning av ungas attityd till entreprenörskap som forskningsinstitutionen Eurofound presenterade förra månaden. Enligt resultatet är svenska ungdomar mindre benägna att satsa på en entreprenörsbana än ungdomar i andra europeiska länder.

I Sverige tycker bara fjärde att det är bäst att vara sin egen, jämfört med var tredje i Danmark och varannan EU-ungdom i genomsnitt. Mest positivt inställda till entreprenörskap är de unga invånarna i Kroatien, Bulgarien och Rumänien. Där svarade 74, 71 respektive 67 procent av de tillfrågade ja på frågan om det ”är attraktivt att vara självständig”. I Sverige väger trygghet och ett socialt skyddsnät tyngre.

 

Jennie Lorentsson

Frågetecken kring kostnader för arbetskraft och skatter får skånska företag att tveka inför expansion och anställning, enligt årets småföretagarbarometer. Att […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Robotar från Lund vill in i e-handeln

    Cognibotics försäljning av robotautomation accelererar. Efter en ökning med över 30 procent flera år i rad har Lundabolaget nu säkrat sitt största kundavtal hittills.

  • Camurus lyfter på rapport

    Lunds läkemedelsstjärna Camurus ökar på sista raden i dagens rapport för årets första kvartal. Samtidigt upprepar det Lundabaserade läkemedelsbolaget sina finansiella utsikter för helåret.