måndag 6 maj 2024

inloggad som

Malmö och Köpenhamn tar nästa steg mot Öresundsmetro

I torsdags presenterade Malmö och Köpenhamn rapporten om en möjlig tunnelbaneförbindelse under Öresund. Men redan nu har städerna skickat in en ansökan om ytterligare EU-medel för att komma vidare i arbetet.

Interreg IV-sekretariatet har just mottagit en ansökan från Malmö och Köpenhamn för ett projekt med totalbudget på 200.000 euro, där EU står för hälften och de båda städerna för resten. Målet är att utreda finansieringsmodeller och organisation för Öresundsmetron, kopplingarna till Köpenhamns tunnelbana, de dynamiska effekterna för näringslivet samt miljökonsekvenser.

— Vi ska bland annat se på hur vi kan samarbeta mer om näringslivsutvecklingen i samband med Öresundsmetron, säger chefen för Köpenhamns Center för Byduvikling Per Als till Rapidus.

Ansökan kommer behandlas först efter nyår uppger Sofie Håkansson på Interreg IV-sekretariatet. Malmö och Köpenhamn hoppas dock kunna sätta igång det nya projektet redan under 2014.

Hittills har arbetet med Öresundsmetron, som kulminerade i en rapport förra veckan, bekostats med en miljon euro — långt innan rikspolitikerna gett något grönt ljus för den. Sedan tidigare finns IBU-rapporten från 2010, bekostad med 33 miljoner danska kronor, som förespråkar en HH-förbindelse.

I norra Öresund fortgår också planerna för en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark. Helsingborgs stad presenterade i fredags en rapport om hur den kan byggas och finansieras.

Tre alternativ analyseras i rapporten: Sund- och Bæltmodellen, där staten garanterar lån som finansierar bygget, Nordisk modell för offentlig samverkan, där det offentliga och privata delar på investeringarna, samt Det privata alternativet, som lyfts fram som det bästa. Några av fördelarna som räknas upp med att låta privata företag stå för hela projektet är bättre riskkontroll och riskvärdering, samt att projektet inte belastar skattebetalarna.

Per Als menar dock att det är upp till rikspolitikerna att prioritera mellan en eventuell HH-förbindelse och Öresundsmetro. Därför fokuserar Köpenhamns Center for byudvikling enbart på Öresundsmetron.

Klik her for at se dansk version af artikeln

Keld Broksø

I torsdags presenterade Malmö och Köpenhamn rapporten om en möjlig tunnelbaneförbindelse under Öresund. Men redan nu har städerna skickat in […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Ørsted Sverige trotsar motvind

    Efter fjolårets katastrofresultat skrotar danska Ørsted flera av sina havsvindsprojekt världen över. Men planerna på en massiv utbyggnad i Sverige kvarstår. 

  • Radinn-vd:n tar över elektronikföretag

    Det Malmöbaserade elektronikföretaget J2 Sourcing köper Vellingebolaget 5A som startpunkt för ett nytt affärsområde. Den tidigare Radinn-vd:n Mathias Bergman tar vd-stolen i det köpta bolaget.

  • Rapidus-34:a på nytt jobb

    Rapidus utsåg Ludvig Sjöberg till topp fem bland 34:orna 2022 för sitt arbete med transplatationsbolaget UGKL Science. Nu byter han jobb och blir vd för Moroxite T, ett bolag från Bonesupport-gänget.