onsdag 24 juli 2024

inloggad som

De vann Malmö stads kommunikationsupphandling

Ett stort ramavtal för kommunens kommunikation stod på spel när Malmö stad upphandlade kommunikationstjänster. Tilldelningsbeslutet kom i fredags och det är de stora Stockholmsbaserade byråerna som dominerar. 

Upphandlingen var uppdelad i två delar: strategisk kommunikationsrådgivning och kreativa kommunikationstjänster.

Inom kreativa kommunikationstjänster tilldelades ramavtalen till Ehrenstråhle & Co i Stockholm, Prime Public Relations i Sverige och Off the Wall Communications, samtliga med huvudkontor i Stockholm. Inom strategisk kommunikation gick avtalen till Prime, Gullers Grupp och Aspekta. Det sistnämnda är det enda företaget med huvudkontor i Skåne och Malmö. 

– Jag tror inte att det är ett uttryck för att man prioriterar Stockholmsbolag. Malmö stad har en enorm kompetens in-house inom PR, med många supersmarta medarbetare. Så jag tror att det snarare speglar ett behov av specialistkompetens som gör att de stora nationella aktörerna kommer i spel. Vi ser det som ett kvitto på att vi håller kvalitetsmässigt och står oss mot jättarna, säger Thomas Pålsson, delägare på Aspekta. 

Deras erbjudande sker i samarbete med Malmöbolaget Plank Public Relations och Progress PR, vars moderbolag också har huvudkontor i Stockholm. Daniel Persson, vd på Progress PR Öresund, ser stora fördelar med en ökad närvaro i Stockholm för skånska kommuner.

– Allt lobbyarbete behöver ske på ett strategiskt, taktiskt och proffsigt sätt. Om Malmö vill ha mer statliga resurser så behöver man snacka ihop sig, prioritera och sluta allianser mellan partier, kommuner, akademi och näringsliv. Alla behöver gå i armkrok till Rosenbad. Jag tycker att de vinnande anbuden kompletterar varandra väl, men vi har en starkare förankring i Malmö via Aspekta och Plank, säger Daniel Persson. 

Emiliano Strauss

Ett stort ramavtal för kommunens kommunikation stod på spel när Malmö stad upphandlade kommunikationstjänster. Tilldelningsbeslutet kom i fredags och det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.