onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Ras i upplaga för Sydsvenskan och Skånskan

Den svenska dagspressen fortsätter tappa i upplaga för tionde året i rad. I Skåne är det Sydsvenskan och Skånska Dagbladet som backar mest. Vidare har 2013 års annonsförsäljning inletts svagt, konstaterar Sydsvenskans vd Lars Dahmén.

Sydsvenskan tappar mer än den svenska dagspressen i genomsnitt: 5,9 procent ner jämfört med 5,3 procent, enligt den nya rapporten från Tidningsstatistik AB. Tidningen sjunker mot 100.000-strecket i upplaga för varje dag som går.

— Det var ungefär vad vi hade räknat med, säger vd och chefredaktör Lars Dahmén.

Sedan 2003 har upplagan rasat med 24 procent, från 136.400 till 103.800 på vardagar. På söndagar är läsarna något fler, men i procent har upplagetappet varit än större: 30 procent ner till 108.600. Även räckvidden, hur många tidningen når, har minskat och är nu nere på 248.000/dag.

Har papperstidningen någon framtid?

— Det är jag övertygad om. Pappret är fortsatt starkt och ambitionen att öka upplagan finns väl alltid. Men att utveckla de digitala alternativen blir allt viktigare, det är därför vi har börjat ta betalt för vårt innehåll på webben, säger Lars Dahmén.

Enligt honom har införandet av ”betalningsdraperiet” på sydsvenskan.se gått bra. 25.000 personer har registrerat sig, de flesta redan befintliga prenumeranter, men efter två veckor hade man också fått 600 nya abonnenter.

— Det är betydligt fler än vi hade väntat oss.

Trafiken på tidningswebben har självklart påverkats. Antalet sidvisningar per besök har minskat sedan införandet av betalmodellen, medan antalet unika besökare ligger kvar på cirka 450.000 per vecka.

Förra året gjorde Sydsvenskan ett oväntat bra resultat, då tidningen lyckades vända ett underskott på 6,5 miljoner kronor från 2011, till en vinst på 30,8 miljoner.

Hur ser prognosen för 2013 ut?

— Det är för tidigt att säga något om, men vi lider fortfarande av en tuff annonskonjunktur. Det har varit en svag början på intäktssidan, säger Lars Dahmén.

Skånska Dagbladet rasar också i upplagestatistiken. På ett år har tidningen backat 8,8 procent till en upplaga på 26.800. Redan innan statistiken offentliggjordes levererades ett gemensamt besparingspaket för Skånska Dagbladet och närstående Norra Skåne där elva tjänster ska bort, samtidigt som man satsar mer på tv.

Övriga skånska morgontidningarna klarar sig något bättre i TS-rapporten. Helsingborgs Dagblad (med Landskrona Posten och NST inräknat) och Ystad Allehanda ligger båda på ganska stabila nivåer. HD tappar knappt tre procent och når därmed en upplaga på 72.600. YA ökar faktiskt med 400 exemplar (1.9 procent) till 21.900. Kristianstadsbladet ligger kvar på 25.700.

Bland gratistidningarna i Skåne är den skånska versionen av Metro störst, följd av Lokaltidningen Malmö och Lokaltidningen Lund. Av City-tidningarna, som ägs av olika skånska dagstidningar, ökade fyra av fem sin upplaga under förra året. Den enda som backade var Kristianstadseditionen, som fick minska sin upplaga med 900 ex till 9.200. Alla City-tidningar tappade i räckvidd, men Malmö och Lund som ägs av Sydsvenskan, ger vinst, uppger Lars Dahmén.

I riket är det Expressen, med GT och Kvällsposten inräknade, som står för det största upplageraset: minus 13,1 procent.

Jennie Lorentsson

Den svenska dagspressen fortsätter tappa i upplaga för tionde året i rad. I Skåne är det Sydsvenskan och Skånska Dagbladet […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.