måndag 22 juli 2024

inloggad som

Sportscom avbryter satsningen

|  
|  

Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.

“Vi har tyvärr fattat det svåra beslutet att med omedelbar verkan avsluta Sportscom för att noggrant utvärdera eventuella framtida möjligheter för vår plattform. Från och med den 26 mars kommer våra sändningar att upphöra, och appen kommer inte längre att vara tillgänglig i App Store eller Google Play”, skriver Sportscom till sina kunder.

Rapidus har tidigare berättat om Sportscom, som tagit in riskkapital från bland andra Storytelgrundaren Jonas Tellander, och satsningen på livesänd sport i mobilen. Bolagets vd Ola Heffler gästade även Lejonkulan i våras.

Ola Heffler är veteran från TV4 och grundade bolaget tillsammans med Peder Rotkirch och Katarina Koritz, som har erfarenhet från Fotbollskanalen, Aftonbladet och Viasat Sport. Trion är alltjämt huvudägare i bolaget.

– Det är extremt tråkigt. Vi hade full fart framåt in i det sista, men den finansiella marknaden är som den är i dag, säger Ola Heffler till Rapidus. 

Sportscom körde igång i höstas och har sänt fotboll från Premier League och ishockey från SHL. Nu skulle man addera det stora dragplåstret: allsvensk fotboll. Men i går på eftermiddagen, bara några dagar före den allsvenska premiären, fick abonnenterna det trista beskedet.

“Det är med tunga hjärtan vi meddelar att på grund av rådande investeringsklimat, och trots hårt arbete, har vi inte lyckats uppnå den finansiella uthålligheten som krävs för att fortsätta vår verksamhet”, skriver Sportscom.

– Kundstocken har ökat hela tiden och alla parametrar har pekat uppåt. Vi ligger bättre än budget på totalen, men är framtunga i investeringsstrukturen. Vi behöver stora marknadsföringsmuskler nu i början för att nå ut till en kritisk massa. Eftersom de musklerna inte fanns drar vi i handbromsen, säger Ola Heffler. 

Vilka “eventuella framtida möjligheter” för er tjänst är det ni utvärderar?

– Det är för tidigt att säga. Vi har fått intresse från många aktörer och behöver tid för att utvärdera vilka alternativ som är bäst för tjänsten. Det här kommer att slå igenom i Sverige, frågan är bara när, säger Ola Heffler.

Lyssna på Lejonkulans poddavsnitt med Sportscom här:

Sölve Dahlgren
Emiliano Strauss

Helsingborgsbolaget Sportscom skulle utmana Radiosporten med livesända radioreferat från stora ligor. Men precis före fotbollspremiären drar man ur sladden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Fler blommor i skånska vägkanter

    Projektet Hela Sverige Blommar, organiserat av den anrika organisationen Hushållssällskapet, ska odla fler blommor än någonsin i Skåne. En trio skånska banker är de senaste att ansluta sig till projektet.

  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Bokförlag i Helsingborg växer med förvärv

    Det börsnoterade bokförlaget Hoi Publishing, med redaktion i Helsingborg, köper Lundaförlaget Ekström & Garay. Med affären befäster Hoi sin ställning som Sveriges största hybridförlag.

  • Så ska han utmana SR om sportreferat

    På tv är konkurrensen hård om sportsändningar. Men i radio finns inga andra än radiosporten på Sveriges Radio, säger Ola Heffler, grundare av bolaget Sportscom som vill utmana P4.
    I nya avsnittet av podden Lejonkulan berättar han om färdplanen.

  • The Conference öppnar dörrarna

    Det som började som en internkonferens är i dag en välrenommerad plattform för kreativa näringar.

  • Helsingborgsförlaget Komlitt säljs

    Bokförlaget Ordstark i Helsingborg säljer och prioriterar om.

  • Helsingborgare utmanar Radiosporten

    Sportscom heter den nya streamingtjänsten som lanseras i veckan. Bolaget har lockat tunga investerare.

  • Två öl per sekund & över 60 miljoner i vinst

    En rörelsemarginal på 32 procent är något många bolag bara kan drömma om, men så lönsam är festivalen Sweden Rock. […]

  • Minut för Minut

    Referat av Mette Carlbom Uppslutningen var stor när Rapidus på torsdagen för tjugoandra året i rad korade Årets Rapidusföretag som […]

  • De utsågs till Årets Rapidusföretag

    Några LTH-pågar som träffades för 15 år sedan, så beskriver Martin Lööf bakgrunden till Minut. Malmöbolaget, som formellt sett grundades […]