onsdag 24 juli 2024

inloggad som

40 miljoner till Airsonetts astmabehandling

I en tredelad emission tar Ängelholmsbolaget Airsonett in drygt 40 miljoner kronor från befintliga ägare. Pengarna ska användas för att sätta fart på försäljningen av bolagets luftdusch för astmapatienter och luftreningssystem för operationsmiljöer.

Därmed är tidigare planer på att söka kapital från nya externa ägare framskjutna.

— De senaste resultaten från våra studier var så lovande att de har inspirerat våra nuvarande ägare att köra vidare i egen regi, säger VD Dan Kristensson.

Airsonett har utvecklat en form av luftdusch som placeras över sängen för patienter med särskilt besvärlig och svårbehandlad astma. På så sätt kan patienterna undvika allergener under nattetid vilket minskar besvären också under dagtid. Bolaget har också utvecklat ett ventilationssystem som ska minska risken för luftburna infektioner i operationsmiljöer.

I början av hösten fick Airsonett sina första kunder för luftduschen då tre svenska landsting hyrde in den. Luftreningssystemet har bland annat sålts till privatkliniken ArtClinic i Jönköping och danska HjerteCenter i Varde på Jylland.

Det första steget i emissionen genomfördes i somras när Airsonett tog in 14 miljoner kronor. I oktober påbörjades ett andra steg om 20 miljoner kronor och i en pågående sista del tillkommer 6,3 miljoner kronor. I och med emissionen blir Industrifonden och SEB Företagsinvest ägare till drygt hälften av bolaget, som grundades år 2000. Bland övriga storägare finns familjen Paulsson, genom Bjäre Invest.

Med det nya kapitalet på plats ligger fokus på en rejäl etablering på de svenska, tyska och engelska marknaderna, där bolaget redan har säljkontor. Totalt sysselsätter Airsonett runt 25 personer.

I november delades bolaget upp i Airsonett Homecare och Airsonett Operating Room Innovation för att hantera utvecklingen av astmabehandling respektive luftreningssystemet i två separata enheter.

Joel Lyth

I en tredelad emission tar Ängelholmsbolaget Airsonett in drygt 40 miljoner kronor från befintliga ägare. Pengarna ska användas för att sätta […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.