måndag 22 juli 2024

inloggad som

USA-flytt lyfter Immunovia

|  

Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

Diagnostikbolaget Immunovia redovisar ett rörelseresultat på minus 24,2 miljoner kronor för det första kvartalet 2024. Resultat efter skatt landar på minus 2,9 Mkr, vilket kan jämföras med minus 51,7 Mkr för samma period förgående år. Detta trots att bolaget knappt har några intäkter att tala om.

– Den minskade förlusten kommer från en orealiserad kurseffekt, som kommer från att det går pengar från det svenska bolaget till vårt dotterbolag i USA. Men det man främst ska titta på är de totala omkostnaderna, där vi nu ser effekter från de personalnedskärningar vi gjorde förra året, säger Immunovias finanschef Karin Almqvist Liwendahl.

Rapidus har tidigare rapporterat att Immunovia flyttat nästan all kommersiell aktivitet till USA, samtidigt som bolaget slimmat organisationen i Lund. Bolagets första produkt är ett test för tidig upptäckt av cancer i bukspottskörteln.

Immunovia arbetar med molekylärdiagnostik inriktat på diagnostisering av komplexa cancerformer och immuna sjukdomar. Målet är att etablera blodbaserade tester för att tidigt kunna identifiera olika former av pankreascancer.

Immunovia är grundat av bolagsnestorn Carl Borrebaeck och sedan knappt ett år tillbaka är Jeff Borcherding vd för bolaget. Samtidigt som han tog över vd-posten meddelade Carl Borrebaeck att han lämnar uppdraget som styrelseordförande, som togs över av Peter Høngaard Andersen.

Immunovia har i dag ett börsvärde på knappt 100 Mkr. Carl Borrebaeck är fortfarande en av bolagets tre största aktieägare.

Martin Linderoth

Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.