måndag 22 juli 2024

inloggad som

Från storm till krasch för Maersk

|  
|  

Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för tre veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

En klippa inom dansk företagsekonomi, rederiet Maersk, har gjort en vändning det senaste året – åt fel håll. Det kommer att ta flera år att rätta till, enligt Nordnets danska investeringsekonom Per Hansen.

Maersk redovisade en rekordvinst för 2022 på 203 miljarder danska kronor. Aktien stod på topp. Men nu är nästan två tredjedelar av det aktievärdet borta.

Från en kurs på över 24.000 danska kronor per aktie vid toppen 2022 har aktien rasat till runt 9.000 danska kronor. Tidvis har den legat ännu lägre. Maersk ligger nu i botten av C25-indexet över ledande danska aktier, vilket är unikt.

Olyckorna har kommit slag i slag för Maersk de senaste månaderna.

I december 2023 tappade ett Maersk-fartyg 46 containrar överbord under en storm. De var bland annat fyllda med kylskåp, skor och plastpåsar med sprutor som sedermera flöt upp på danska stränder.

Maersk gjorde sedan marknaden besviken med en dålig prognos för 2024. Bolaget var tvunget att bromsa ett ambitiöst återköp av aktier eftersom det blev för dyrt.

Och i slutet av mars inträffade den ödesdigra kraschen då ett fartyg chartrat av Maersk körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore, USA. Kollisionen fick aktien att falla med 6 procent.

Per Hansen på Nordnet i Danmark följer Maersk-aktien på nära håll och manar till lugn, då det är ett robust bolag.

– Maersk är inte i trubbel, de har bara fattat dåliga beslut, säger Per Hansen till Rapidus.

Han ser hopp för bolaget, men först under de kommande åren.

– Man kan nog säga att 2024 kommer att vara utmanande. Och så hoppas vi att 2025 blir lite bättre och att 2026 innebär en vändning. På kort sikt utmanas Maersk av försvagade ekonomier vilket innebär att fler fartyg som saknar något att segla med.

Per Hansen ser Maersks utmaningar i tre steg. Men det inkluderar inte förlorade containrar eller brokollisioner.

Under 2021 och 2022 hade Maersk rekordresultat. Det innebar överinvesteringar i fartyg. De levereras kommande år när fraktpriserna har sjunkit. Maersk har 700 fartyg. De närmaste åren levereras mer än 20 metanoldrivna fartyg.

Den andra utmaningen är att varuvolymen minskar när Europa har lägre tillväxt. Därför kan Maersk inte vara säkra på att containrarna kommer att fyllas.

För det tredje finns det dåliga förväntningar på årsredovisningen den 2 maj. Bland annat för att Maersk har avtal om fraktpriser som gällde före den 7 oktober, då kriget mellan Israel och Gaza bröt ut.

– Maersk har mycket att stå emot med, det är en utmanande tid, konkluderar Per Hansen.

Rapidus har sökt Maersk som avstår att kommentera.

Keld Broksø

Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.