fredag 26 april 2024

inloggad som

Grönt fartyg banar väg för svensk metanol

Mærsks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.

Laura Mærsk är namnet på det nya containerfartyg som nyligen döptes av Ursula von der Leyen, Europeiska kommissionens ordförande. Laura Mærsk har plats för 2.100 containrar. De största containerfartygen i världen kan ha uppemot 24.000 containrar.

Fartyget kan sätta punkt för en “hönan och ägget”-situation. Tidigare byggdes nämligen inte gröna fartyg eftersom det saknades grönt bränsle, men nu vill A.P. Møller – Mærsk bana väg för efterfrågan.

– Det här evenemanget är en stor sak. Inte bara för Europa, utan för hela världen, sade von der Leyen i Köpenhamn innan hon namngav Laura Mærsk i förra veckan.

Morten Bo Christiansen, chef för Mærsk-koncernens energiomställningsavdelning, säger i ett uttalande att ordern på Laura Mærsk 2021 visade att tekniken fungerar – trots att metanol var svårt att få tag på.

Redan året efter, 2022, beställdes 23 metanolfartyg runt om i världen, varav 19 till Mærsk. I dag finns det 127 metanolfartyg på order från rederier globalt. Det motsvarar vart åttonde av alla nya containerfartyg som byggs.

I dag står sjöfarten för 3 procent av de globala utsläppen av växthusgaser och metanol ses i branschen som lösningen. Både Danmark och Sverige har stora möjligheter till metanolproduktion. Det blir nu ett nära samarbete mellan de båda länderna när efterfrågan på metanol väntas öka. Det säger Rasmus Bjerring Larsen, senior rådgivare på Rådet för grön omställning, som har varit rådgivare till politiker i mer än 30 år.

– I båda länderna har vi satsat stort på bland annat vindkraft, som skapar grön energi för tillverkning av exempelvis metanol. Dessutom har framför allt Sverige mycket träavfall från skogsindustrin, som också kan användas till grön metanol, säger Rasmus Bjerring Larsen till Rapidus.

Den danska vindkraftjätten Ørsted tog tillsammans med svenska partner redan i maj i år första spadtaget till Europas största metanolproduktion, Flagship One, i Örnsköldsvik. Produktionen startar 2025 och kommer att nå 50.000 ton metanol per år.

Mærsk har tecknat ett kontrakt för biometanol som utvecklats från växtrester från USA och Norge. Och från och med första halvåret 2024 kommer syntetisk metanol att levereras från European Energys nya fabrik i danska Aabenraa.

Dessutom ska projektet “Green Fuels for Denmark” producera metanol i faser från 2025 till 2030. I projektbeskrivningen anges att placeringen i Köpenhamn sker i regionalt samarbete med Göteborg, Malmö och Hamburg.

– Efterfrågan på metanol kommer att öka. Det är historiskt, säger Rasmus Bjerring Larsen.

Mærsk har meddelat att rederiet kommer att vara klimatneutralt år 2040 och att grön metanol minskar koldioxidutsläppen från båtarna med minst 65 procent.

Mærsk har 700 fartyg. Under de närmaste åren kommer koncernen att köpa mer än 20 metanoldrivna fartyg, medan andra kommer att få sina motorer ändrade till.

Keld Broksø

Maersks första gröna containerfartyg har nyligen döpts i Köpenhamn. Det förväntas bli en game changer för produktion av metanol i både Danmark och Sverige.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.