torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Elva miljoner till börsaktuella sömninnovatörer

Learning to Sleep gjorde ett seriöst försök att ta in en större summa pengar förra hösten för att kunna expandera med sin digitala sömncoach utanför Sverige, med start i Storbritannien. Men det lyckades inte och nu siktar nu de i stället på en notering för att säkra finansiering, uppger bolagets vd Micael Gustafsson för Rapidus.

– Vi fick inte den respons från traditionella investerare som vi ville, trots att vi har ett bra bolag med bra utveckling och en bevisad affärsmodell. Så vi bestämde vi oss för att bli väldigt duktiga på att skaffa oss svenska kunder och bygga bolaget på hemmamarknaden inför en börsnotering, säger Micael Gustafsson.

Tack vare elva miljoner kronor som Learning to Sleep nu tagit in i en finansieringsrunda inför noteringen har de stärkt sin marknadsföring. Kapitalinjektionen kom framför allt från nya delägare.

– Nu inför noteringen ska vi öka omsättningen ganska rejält. Sedan en tid har den ökat med 30 procent per månad upp till ungefär 1.000 patientkontakter per månad. Den generella viljan att använda digitala tjänster som vår har ökat enormt det senaste året, säger Micael Gustafsson.

Bolagets har en digital sömnbehandling baserad på KBT-modeller där patienterna förutom ett digitalt stöd även får personlig coachning från psykologer. Runt tio procent av befolkningen har sömnproblem som bolaget kan göra något åt och över 90 procent av de som behandlas med bolagets app blir hjälpta, enligt Micael Gustafsson.

– Det är roligt att göra en samhällsinsats. Vi hjälper patienter som har gått och mått dåligt i flera år utan att få annan hjälp än sömnläkemedel, vilka är beroendeframkallande och kan ge skador på sikt, säger han.

Elisabet Ottosson

Learning to Sleep gjorde ett seriöst försök att ta in en större summa pengar förra hösten för att kunna expandera […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.