torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Dubbelt upp för Parksters mobilbetalningar

|  , ,
|  

Lundabaserade Parkster fortsätter att växa och under 2017 ökade parkeringsavgifterna som betalats via deras app från drygt 60 till omkring 155 miljoner kronor. Med täckning på över hundra svenska orter spanar bolaget nu utomlands.

Även om tillväxttakten avtagit något från året innan har de mobila betalningarna med Parksters app alltså mer än dubblerats sedan 2016.

– Det finns många orter där man inte tagit telefonparkering långt ännu. Majoriteten av våra orter är nya och det tar ett tag att få fart på det hela. På våra ”gamla” orter är det en majoritet av parkeringsbiljetterna som säljs i telefonen, säger Parksters vd Henrik Hallgren till Rapidus.

För privatpersoner kostar det inget extra att betala med appen jämfört med att lösa biljett i den traditionella parkeringsautomaten. Att Parkster ändå kunnat visa en viss vinst för femte året i rad beror på att man utvecklar speciallösningar för företag. Här förlitar sig bolaget på att privatanvändare själva efterfrågar möjligheten att använda appen också på jobbet.

Senaste orten att skriva avtal med Parkster är Kristianstad, vilket innebär att appen nu går att använda för att betala parkeringsavgiften i sju skånska kommuner. Under våren planerar bolaget att etablera sig på första utlandsmarknaden. Bland Parksters konkurrenter finns EasyPark och Malmöbaserade Mobill.

Parkster har i dag 17 anställda på huvudkontoret i Lund, och lika många underkonsulter som arbetar i kundtjänsten i Helsingborg – den största kommunen i regionen som bolaget ännu inte har något avtal med.

Felicia Frithiof

Lundabaserade Parkster fortsätter att växa och under 2017 ökade parkeringsavgifterna som betalats via deras app från drygt 60 till omkring […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.