torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Revisionsjätte blir Nordic Scaleups nya samarbetspartner

Nystartade Nordic Scaleups har landat sin första internationella partner i rådgivnings- och revisionskoncernen BDO som ska finansiera delar av Lundabolagets försäljningsprogram.

Förra året kunde Rapidus rapportera att Lundabaserade konsultbolaget Adsensus knoppat av sitt försäljningsprogram för uppstartsbolag. Det är ett program som ska hjälpa nystartade bolag att framgångsrikt komma igång med försäljningen.

– För många startups är det den största utmaningen och det kräver mycket från dem i tid och resurser. Man måste till exempel ha tydliga mål och förändra sitt beteendemönster för att det ska fungera långsiktigt, säger Rasmus Nervall, vd och delägare på Nordic Scaleups.

Hittills har omkring 85 bolag genomgått programmet, uppger han. Det rör sig om bland andra parkeringsappen Parkster från Lund, Malmöbolaget Studybee och Lundabaserade hälsoföretaget Actimate.

BDO omsätter globalt mer än 8 miljarder dollar och har 67.000 anställda, fördelade på 1400 kontor i omkring 160 länder. Hur mycket pengar koncernen sponsrar med är Rasmus Nervall förtegen om, men han tror att summan kommer ha en synbar effekt på verksamheten. Inte minst om det inspirerar andra bolag att sluta liknande partnerskapsavtal.

– De får varumärkesexponering och framför allt chansen att skapa ett brett kontaktnät bland nya innovationsbolag i Öresundsregionen. Och samtidigt möjliggör deras sponsring att fler startups kan gå programmet till ett subventionerat pris, säger Rasmus Nervall.

Nordic Scaleups är ett helägt dotterbolag till Adsensus som i sin tur ägs av sju medarbetare, däribland bolagets vd Hugo Wennberg och Rasmus Nervall. Adsensus grundades 2004 och har i dag kontor i Köpenhamn och Stockholm, vid sidan av huvudkontoret i Lund.

Emiliano Strauss

Nystartade Nordic Scaleups har landat sin första internationella partner i rådgivnings- och revisionskoncernen BDO som ska finansiera delar av Lundabolagets […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.