måndag 29 april 2024

inloggad som

Parkster expanderar i Österrike

|  
|  

Den skånska parkeringsappen lanserades nyligen i Österrike efter de senaste årens framfart i Tyskland. Nu har bolaget kontor i Salzburg och München, utöver huvudkontoret i Lund, och man har nyss tillsatt en ny vd i Lime Technologies-veteranen Lars Andersson.

– Vi har precis satsat på Österrike där vi gick in i slutet av november, vilket var ett naturligt steg efter Tyskland. När det kommer till vår expansion tänker vi alltid i en modell av en trestegsraket. Steg ett är att bygga närvaro och befinna oss på relavanta platser och städer, steg två blir att bygga volym där vi är närvarande och steg tre är att bygga lönsamhet. I Sverige är vi idag på steg tre, i Tyskland på steg två, och i Österrike på steg ett, säger han.

Lars Andersson har de senaste åtta månaderna  varit operativ chef för Parkster och blir nu både vd och delägare i Lundabolaget. Han har en gedigen erfarenhet som bland annat vice vd och marknadschef på Lime Technologies, där han stannade i 21 år. Han tar över efter Parksters grundare Henrik Hallgren som lämnar vd-posten efter 12 år men fortsätter som styrelseordförande.

– Jag tror på bolaget, som har en otroligt bra produkt. Vi kan göra mycket när det kommer till paketering och att nå ut till fler kunder, och jag ser på detta med tillförsikt och är övertygad om att det kommer gå bra, säger Lars Andersson.

Parksters plan är att fortsätta att lansera appen i fler länder, men enligt Lars Andersson kommer det inte att bli något nytt land under 2022.

– Det är inte beslutat vilket land det blir nästa gång, vi tittar på möjligheterna i detta nu, säger han.

Julia Eriksson

Den skånska parkeringsappen lanserades nyligen i Österrike efter de senaste årens framfart i Tyskland. Nu har bolaget kontor i Salzburg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.