onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Utvecklingsavtal klart för diagnosteknik för bröstcancer

Lundaföretaget CR Developments diagnosmetod för att upptäcka bröstcancer ska nu implementeras i en magnetresonanskamera, MR, från Philips. Om allt går enligt planen kan det finnas en produkt att testa om ett år.

 

Samarbetet med Philips påbörjades i december 2008. I februari åker Markus Nilsson, doktorand på avdelningen för medicinsk strålningsfysik vid Lunds universitet, till Holland för att tillsammans med utvecklingsavdelningen på Philips tillämpa CR Developments metod i en MR-kamera.

 

Metoden kallas OncoPulse och består i en speciell, ny sekvens som styr MR-kamerans magnetfält. Sekvensen ger information om cellväggars genomsläpplighet, vilket gör att friska och sjuka bröstceller ser olika ut på kamerans bild. På så vis kan diagnosen ställas utan att läkaren behöver ta ett vävnadsprov, vilket är snabbare, minskar lidandet och dessutom är mer ekonomiskt för både kliniken som instrumenttillverkaren.

 

I slutet av april hoppas Karin Bryskhe på CR Development kunna presentera resultatet internationellt på en stor konferens (ISMRM) för användare och intressenter av MR inom medicin.

 

— Vi behöver visa att man med vår teknologi får fram en bild också från en klinisk kamera, och det räknar vi med att ha svar på i slutet av april. När vi har bilden vet vi vad vi ytterligare behöver göra för att optimera den för olika tumörtyper, patientvariationer, rörelser och även för andra organ än bröst.

 

CR Development är en avknoppning av kemikonsultföretaget Colloidal Resource, som ägs och drivs av Anna Stenstam och Karin Bryskhe. Metoden OncoPulse har tagits fram av forskaren Daniel Topgaard som är delägare i CR Development.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.