torsdag 22 februari 2024

inloggad som

Utvecklingsavtal klart för diagnosteknik för bröstcancer

Lundaföretaget CR Developments diagnosmetod för att upptäcka bröstcancer ska nu implementeras i en magnetresonanskamera, MR, från Philips. Om allt går enligt planen kan det finnas en produkt att testa om ett år.

 

Samarbetet med Philips påbörjades i december 2008. I februari åker Markus Nilsson, doktorand på avdelningen för medicinsk strålningsfysik vid Lunds universitet, till Holland för att tillsammans med utvecklingsavdelningen på Philips tillämpa CR Developments metod i en MR-kamera.

 

Metoden kallas OncoPulse och består i en speciell, ny sekvens som styr MR-kamerans magnetfält. Sekvensen ger information om cellväggars genomsläpplighet, vilket gör att friska och sjuka bröstceller ser olika ut på kamerans bild. På så vis kan diagnosen ställas utan att läkaren behöver ta ett vävnadsprov, vilket är snabbare, minskar lidandet och dessutom är mer ekonomiskt för både kliniken som instrumenttillverkaren.

 

I slutet av april hoppas Karin Bryskhe på CR Development kunna presentera resultatet internationellt på en stor konferens (ISMRM) för användare och intressenter av MR inom medicin.

 

— Vi behöver visa att man med vår teknologi får fram en bild också från en klinisk kamera, och det räknar vi med att ha svar på i slutet av april. När vi har bilden vet vi vad vi ytterligare behöver göra för att optimera den för olika tumörtyper, patientvariationer, rörelser och även för andra organ än bröst.

 

CR Development är en avknoppning av kemikonsultföretaget Colloidal Resource, som ägs och drivs av Anna Stenstam och Karin Bryskhe. Metoden OncoPulse har tagits fram av forskaren Daniel Topgaard som är delägare i CR Development.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Odlat kött i Lejonkulan

    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.