tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Skånskt headset mot depression expanderar i Europa

|  
|  

Malmöbolaget Flow Neuroscience tog nyligen in nio miljoner dollar och har nu siktet inställt på global expansion. Pengarna ska till stor del gå till att färdigställa kliniska studier för att validera produkten och ge företaget den skjuts det behöver för att ta sig ut på den globala marknaden.

Finansieringsrundan som stängdes efter sommaren leddes av riskkapitalbolagen Khosla Ventures från USA samt schweiziska Zühlke Ventures och SwissHealth Ventures.

– Något vi satsar mycket på är att vi genomför stora kliniska studier. Just nu gör vi en studie i Brasilien och en jättestudie i Storbritannien och USA, där målet är att visa effektsiffror för produkten. Studierna beräknas vara klara om drygt ett år. Sedan kommer en hel del pengar att läggas på en generell expansion i Europa, där fokus ligger på marknadsföring, personal och säljstrategier, säger Daniel Månsson, vd för Flow Neuroscience till Rapidus.

2016 grundade Malmö-duon Daniel Månsson och Erik Rehn företaget med affärsidén att fylla ut behandlingsgapet mellan medicinering och terapi. Produkten är en läkemedelsfri och CE-märkt hemma-behandling i form av ett headset som genom att skicka in ytterst svag ström i hjärnan ska behandla depressionen.

Förra året fick Flow Neuroscience sina första kunder då de sålde in produkten till ett 20-tal kliniker i Storbritannien. Nu siktar Malmöbolaget på att upprepa samma strategi i Tyskland och i förlängningen fler länder i Europa.

– Det faller sig naturligt för oss att inleda med Storbritannien och Tyskland, då dessa helt enkelt är större än den svenska marknaden. Tyskland har sin så kallade “Diga-satsning”, som kan beskrivas som Tysklands satsning för att snabbt få ut tech-produkter på marknaden, vilken verkligen gynnar oss. De har varit enormt duktiga på att få ut nya innovationer, så vi satsar på Tyskland som den andra marknaden efter Storbritannien.

Bolaget har fortfarande sin bas i Malmö, men öppnade nyligen även upp i Berlin, där tre personer nu är anställda. Planer finns på att rekrytera fler till Berlin-kontoret, men den stora andelen finns fortfarande i Malmö.

– Vår ambition är att bli det första valet för behandling av depression. Som det ser ut i dag har våra användare de klassiska valen där medicin och terapi ligger i topp som vedertagna behandlingsformer, men vi tror att vår teknologi har potentialen att gå förbi dessa behandlingar inom en snar framtid, säger Daniel Månsson.

Julia Eriksson

Malmöbolaget Flow Neuroscience tog nyligen in nio miljoner dollar och har nu siktet inställt på global expansion. Pengarna ska till stor […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.