tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Skånska hörlurar på internationell expansion

|  
|  

Earin tar in 20 miljoner med siktet inställt på en global satsning och vidareutveckling av teknologin. Malmöföretaget som uppmärksammats för sina små trådlösa hörlurar lanserade i början av året tredje generationens hörlursnäckor i USA. Där hyllades de av recensenter för kvaliteten och komforten. Nu bryter företaget in på nya marknader.

– Vi är nu tillgängliga i butik i Japan, Hong Kong och Norden och är fortfarande ute med vår produkt i USA via Amazon. Vi är även igång och lanserar i Frankrike och England. Där börjar vi via nätförsäljning och tittar sedan på möjligheten att sälja via butik också, säger Johan Lembre, vd på Earin till Rapidus.

I Norden säljs hörlurarna sedan en tid tillbaka på Hifi-klubben, vilket Malmöföretaget är stolta över.

– Vi betraktar det som en kvalitetsmärkning genom att vi är en av endast en handfull varumärken som de säljer. Det är en stor bekräftelse och något vi verkligen strävat efter. Vi har byggt upp ett fantastiskt bolag och har ett starkt ingenjörsteam som ser möjligheterna och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt, säger Johan Lembre.

Förutom att Earins huvudägare Bluewise Fund, som är Bluetooth-pionjären Örjan Johanssons bolag, har gått in med en stor andel så har även nya delägare tillkommit i form av Göteborgsbaserade Qamcom. Dessa kommer även hjälpa till att skala upp företaget.

– Pengarna från investeringsrundan ska främst gå till expansion, marknads och säljinsatser och förutom det så tittar vi på hur vi kan bredda vår teknik. Vi är inne i en intressant fas och för dialog med ett antal potentiella partners för nya applikationsområden, så det är mycket som händer just nu.

Earin är redan igång med nästa steg och tittar just nu på en ny hörlursmodell som kan utgöra en fjärde generation, denna planeras vara klar i början på nästa år.

Julia Eriksson

Earin tar in 20 miljoner med siktet inställt på en global satsning och vidareutveckling av teknologin. Malmöföretaget som uppmärksammats för sina […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Skånsk IoT i Sveriges största rederi

    Life Finder Systems når sitt första kommersiella genombrott med en order från rederiet Wallenius Wilhelmsens amerikanska flotta Arc.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Freedrum ur takt igen

    Malmöbolaget Freedrum Studios har fått en ansökan om företagsrekonstruktion godkänd i tingsrätten. Det är inte första gången bolaget är i ekonomisk knipa.

  • Precis vad Precise behövde

    Precise Biometrics i Lund har andats optimism på senare tid. Nu minskar förlusten i rapporten för årets första kvartal.