onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Nytt Malmöbolag utvecklar spelplattform för läromedel

|  
|  

En plattform som lärare kan använda för att bygga egna utbildningsspel baserade på undervisningsmaterial. Det är affärsidén bakom HappiPapi som drivs av entreprenörerna Patrick Larsson och Jens Ode. Plattformen, som består av färdiga mallar för korsord, quiz och andra spel, är i dag gratis att använda.

– Vår ambition är att gå ut och marknadsföra plattformen. Det är ett ”numbers game”. Ju fler som använder den desto mer innehåll kommer att skapas, säger Patrick Larsson till Rapidus.

Duon har jobbat med teknikutveckling inom spelbranschen under många år, först som digitala komplement till traditionella brädspel och senare som appar till läsplattor, telefoner och datorer.

– Vi hade själva små barn och insåg att ”learning by gaming” var att föredra framför läroböcker. Redan när Apple släppte sin första iPad var vi tidigt ute och skissade på appar. I början var det lätt att tjäna pengar, men när konkurrensen hårdnade bestämde vi oss för att sadla om mot en plattformslösning i stället, säger Patrick Larsson.

Happi Games, som plattformen heter, vänder sig till användare både i Sverige och utomlands. Användargränssnittet finns på engelska, svenska och norska, medan spelen finns på ett tjugotal språk. Patrick Larsson och Jens Ode driver bolaget som ett hobbyprojekt vid sidan av sina arbeten som IT-konsulter. HappiPapis inkomster kommer i dag främst från att sälja egna spelappar, men med tiden hoppas de plattformen kan bli lukrativ.

– Just nu handlar det om att bygga upp en användarbas. Med tiden kommer vi kanske att bygga in professionellt content som vi vill ta betalt för. Vi är fortfarande ett bolag som vill tjäna pengar, säger Patrick Larsson.

Sara Nkwe Assarsson

En plattform som lärare kan använda för att bygga egna utbildningsspel baserade på undervisningsmaterial. Det är affärsidén bakom HappiPapi som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.