måndag 22 juli 2024

inloggad som

Celebert när Game Habitat firade

Kändisarna från Malmös dataspelsbransch kom för att fira spelhubbens första tio år i staden.

Storlek är viktigt och spelutveckling är konst. Det var två av budskapen när Game Habitat bjöd på förfest, inför det stora firandet med cirka 900 gäster.

Peter Lübeck, Game Habitats vd, berättade om organisationens historia. Under de tio år som gått har Malmös spelutvecklare tagit sig upp från källarverksamhet till rampljuset och gjort Malmö till en av världens hetaste spelstäder.

Han fick medhåll i en paneldiskussion med Massive-grundaren Martin Walfisz, tidigare Massive-chefen David Polfeldt och Ann-Sofie Sydow, som startade och drev den populära yrkeshögskolan The Game Assembly. Kvartetten var med när organisationen bildades och instämmer i att de överträffade sina egna mål.

Målen år 2013 var att Malmö till år 2020 skulle vara etablerat som Europas hetaste region för spelutvecklare och Game Habitat skulle vara noden. Antalet anställda i branschen skulle gå från dåvarande knappt 400 personer till 1.200 och antalet bolag skulle dubblas, från knappa 30 till 60 bolag, till år 2020.

Resultatet blev mer än 1.500 anställda i 120 spelutvecklingsbolag, som tillsammans omsatte nästan 2,5 miljarder kronor 2021. Trion konstaterar att Malmö har blivit Europas hetaste spelstad med ett starkt internationellt varumärke.

– Jag tyckte att samtalen i början var intressanta, men jag trodde inte så mycket på idéen och tyckte inte att målen var förankrade i verkligheten, sa David Polfeldt med skyldig ton.

– Jag ville nog ha ännu högre mål. Jag är en drömmare och tyckte att vi skulle bli störst i världen. Det var nog tur att jag togs ner på jorden, sa Martin Walfisz.

Det var nog ingen som förväntade sig ödmjuka mål från personen som döpte sin egen satsning till Massive. Ann-Sofie Sydow var dock också övertygad om potentialen i Game Habitat. Hon hade sett hur allt fler utvecklare sökte sig till hennes skola och att det behövdes strukturer för att förvalta talangerna.

– I början var det inte självklart för att våga satsa på sina idéer. I dag har branschen i Malmö växt ifrån det, sa Ann-Sofie Sydow.

Peter Lübeck fyllde på:

– Vi attraherar talanger i världsklass, både med branschen och den livskvalitet Malmö kan erbjuda. Ordet sprider sig som ringar på vattnet. Nu är nästa utmaning att förenkla för människor som kommer hit från andra länder så att dessa talanger kan stanna.

En annan utmaning på politisk nivå som diskuterades flitigt var behovet att få dataspel och spelutveckling att klassas som en konstform. På så vis hoppas Game Habitat att spelbolagen ska kunna ta del av kulturstöden som delas ut årligen. Lobbyarbetet har börjat.

Emiliano Strauss

Kändisarna från Malmös dataspelsbransch kom för att fira spelhubbens första tio år i staden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.