onsdag 24 juli 2024

inloggad som

BoMills emission övertecknad

|  
|  

Malmöbolaget BoMills emission av units inför börsintroduktionen fick en teckningsgrad på nästan 300 procent, vilket initialt tillför bolaget 30 miljoner kronor före emissionskostnader. Aktien börjar handlas på Nasdaq First North den 20 oktober.

– Börsintroduktionen ger oss ökade möjligheter att sprida kunskap internationellt om vår helt revolutionerande teknologi så att fler får upp ögonen för hur vi kan bidra till ökad effektivitet i jordbruket och bättre livsmedelssäkerhet, säger Andreas Jeppson, vd på BoMill sedan den 1 september.

Pengarna ska bland annat gå till att förstärka försäljningsorganisationerna och öka närvaron i Nordamerika, Kina och Europa.

– Målet är att nå break even andra halvåret 2022. För att lyckas med det fokuserar vi på att få igenom ytterligare fler installationer och etablera nya försäljningskanaler och försäljningsvägar. Det är en ganska komplex marknadsföring som handlar om att förändra beteende hos kunderna, att få dem att göra saker på ett annat sätt, säger Andreas Jeppsson.

Samtidigt ska BoMill – som var Årets Rapidusföretag 2015 – betala tillbaka ett par miljoner vardera till Industrifonden och Almi, och investera i att utveckla nästa generations patenterade sädessorterare. Målet är att den ska femdubbla kapaciteten till att sortera 15 ton i timmen. BoMills teknik för sädessortering i stor skala baseras på varje kärnas inre egenskaper och ska därför vara betydligt effektivare än konkurrensen.

– Det innebär bättre ekonomi för samtliga aktörer i värdekedjan men också miljövinster när onödigt matsvinn undviks. Satsningen på en större sorterare drivs av efterfrågan från stora kunder som har behov av större kapacitet, säger Andreas Jeppsson.

Han efterträder Karin Wehlin som avgick i våras. Senast kommer han från Helsingborgsbolaget Ecolean, en leverantör av förpackningssystem för flytande livsmedel, där han arbetade i 20 år. Han var bland annat vd för dess marknadsbolag i Kina respektive USA.

– Det finns ganska många likheter, Ecolean var också ett förhållandevis ungt bolag när jag började. I början hade jag tekniska nyckelpositioner men sedan 15 år tillbaka har jag jobbat med att etablera och sälja in Ecolean i världen. Det är ju ganska snarlikt det jag ska göra nu, i båda fallen handlar det om en disruptiv innovation, säger Andreas Jeppson.

Emiliano Strauss

Malmöbolaget BoMills emission av units inför börsintroduktionen fick en teckningsgrad på nästan 300 procent, vilket initialt tillför bolaget 30 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.