onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Capish lanserar i USA…

|  
|  

Efter nära tio års utvecklingsarbete lanserar Malmöbolaget Capish officiellt sin produkt på den amerikanska marknaden, uppger bolagets grundare och finansiär Staffan Gestrelius. I våras blev bolagets patent för tekniken godkända i USA och Europa, och enligt årsredovisningen har över 100 miljoner kronor hittills satsats på utvecklingen.

– Jag har satsat ganska mycket i Capish och vill helst inte kommentera det mer. Men nu kan det snart bli läge att ta in externa ägare, det är ju mer intressant för dessa när bolaget börjar närma sig marknaden, säger Staffan Gestrelius, som också var medgrundare till miljardbolaget Qlik som startade i Lund och nu är amerikanskägt.

Capish har tagit fram mjukvarulösningen Capish Reflect som analyserar och visualiserar stora mängder patientdata. Med denna kan exempelvis nya samband, eller subgrupper bland patienter som svarar olika på samma behandling, hittas. Programmet ger annorlunda användargränssnitt och kan ta fram statistik för att utvärdera helt andra frågor än andra liknande lösningar, enligt Staffan Gestrelius.

– Just nu marknadsför vi produkten mot sjukhus och liknande organisationer i USA. Där har de ett system som innebär att den kliniska informationen skickas digitalt och alla behandlingar är kodade, vilket innebär att det enkelt går att samla patientdata. De svenska journalsystemen är av en annan karaktär och medger inte samma sak, säger han.

Därför planerar bolaget att i Sverige istället mest rikta marknadsföringen mot kunder som hanterar kliniska prövningar.

Bolaget sysselsätter för närvarande nära 20 personer, varav två konsulter som sköter marknadsföring och säljarbete vid bolagets USA-kontor.

Elisabet Ottosson

Efter nära tio års utvecklingsarbete lanserar Malmöbolaget Capish officiellt sin produkt på den amerikanska marknaden, uppger bolagets grundare och finansiär […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.