onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Flow når marknaden efter tre års utveckling

|  
|  

Medicinteknikföretaget Flow Neuroscience i Malmö har fått sina behandlingsmetod mot depressioner godkänd i Europa. Därmed börjar försäljningen av företagets headsets efter över tre års utveckling.

– Vi har precis fått ett medicintekniskt CE-godkännande för att sälja i Europa som en av de första produkterna i världen att behandla depressioner utan läkemedel. I Sverige och Storbritannien har försäljningen börjat nu, säger Daniel Månsson, Flows vd och medgrundare, till Rapidus.

Headsetet skickar svag ström in i vänster pannlob och ut genom höger pannlob. Neuronerna i den främre vänstra pannlob blir därmed lite mer aktiverade och de till höger lite mindre aktiverade. Samtidigt som stimuleringen pågår så använder patienten en app, som ger information och råd om kost, sömn, träning och meditation.

– Det ger ungefär samma effekter som att ta antidepressiv medicin, men den stora fördelen är att behandlingen ger väldigt få bieffekter. Hjärnstimuleringsmetoden bygger på ungefär 20 år av seriös forskning, säger Daniel Månsson.

En finansieringsrunda har precis avslutats och en ny planeras att starta i början av nästa år. Pengarna som nu har tagit in ska användas till att expandera teamet, att lansera till kliniker i Sverige och Storbritannien – och att genomföra en studie i Brasilien.

– Vi jobbar med de allra främsta forskarna i vårt fält och en av dem är professor André Brunoni på universitetssjukhuset i Sao Paulo. Han har gjort de största studierna på den teknik vi använder och dess effekter på depression. Nu ska han göra en studie med Flow i Brasilien, säger Daniel Månsson.

Än så länge har ingen ansökan om godkännande i USA, som står för 45 procent av världsmarknaden för medicinteknik, gjorts, men det kommer snart, enligt Daniel Månsson.

Niclas Lindstrand

Medicinteknikföretaget Flow Neuroscience i Malmö har fått sina behandlingsmetod mot depressioner godkänd i Europa. Därmed börjar försäljningen av företagets headsets […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.