torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Analys: Den skånska framgångssagan som ingen talar om

Kort sagt: ”Atos Medical – Din röst” låter sloganen. Men för att vara ett skånskt miljardföretag är det märkligt tyst om bolaget, som nyligen gjort sitt största förvärv någonsin.

Av Erik Olausson, chefredaktör

I veckan kunde Rapidus berätta att Malmöbolaget Atos Medical köpt upp sex av sina distributörer runt om i världen under 2017. Det som startade i mitten av 1980-talet som en avknoppning från Medical Rubber i Hörby har växt till närmare 700 anställda. Och det var innan förvärvet av tyska Heimomed, som skedde i januari.

Basen för Atos Medical är röstventiler till cancerpatienter som fått struphuvudet bortopererat och istället andas genom en öppning i halsen, en trakeostoma. Ventilen opereras in i luftröret och medger ett kontrollerat utflöde av luft till munhålan, vilket gör det möjligt att tala igen – om än med en hes och skrovlig röst. Alternativet är i första hand en extern batteridriven manick som sätts emot halsen och skapar de vibrationer som stämbanden annars skulle stått för. Resultatet kan i bästa fall beskrivas som robotaktigt.

Genom åren har närbesläktade produkter tillkommit i Atos portfölj, främst en fukt- och värmeväxlare som fyller samma funktion som näsan för den som andas genom trakeostoma. Parallellt släppte Atos Medical 2014 en ”handsfree”-variant av röstventilen som inte kräver att patienten håller för öppningen i halsen för att prata.

Köpet av Heimomed ger inte bara större fotfäste i Tyskland och Österrike. Det utökar också Atos portfölj med Heimomeds snarlika produkter för patienter med trakeostoma. Med en preliminär köpeskilling på över 280 miljoner kronor är förvärvet av Heimomed största affären hittills för Atos Medical.

Det handlar alltså om ett expansivt, högteknologiskt företag som bara under 2017 ökade personalstyrkan med 125 anställda. Ändå är det märkbart tyst kring detta skånska miljardbolag. Det är delvis Atos Medicals eget fel. Sedan dansken Claus Bjerre tog över chefsstolen från den mångårige vd:n Tommy Hedberg 2014 har det skett två tydliga förändringar: huvudkontoret har flyttats från Hörby till Hyllie i södra Malmö. Och ledningen har konsekvent vägrat att låta sig intervjuas.

Lyckligtvis finns en fyllig, detaljerad årsredovisning fullt värdig ett börsbolag trots att Atos Medical sedan länge ägs av olika riskkapitalbolag. Senast var det franska PAI Partners som 2016 köpte Atos från EQT. PAI Partners äger sedan tidigare Perstorp och var fram tills i fjol även ägare till Malmöbaserade Safegate, även det en skånsk doldisverksamhet med miljardomsättning.

Ointresset för att synas kan delvis förklaras med att Atos Medical inte riktar in sig på den svenska marknaden. Struphuvudcancer beror ofta på långvarig rökning, som blir allt ovanligare i Sverige. Runt 140 svenska fall av struphuvudcancer registreras varje år, men många klarar sig med enbart strålningsbehandling och blir därmed aldrig aktuella som användare av Atos Medicals röstventiler och värmeväxlare.

Istället är det i Sydeuropa, USA och utvecklingsländerna Atos Medical ser störst potential. Bland annat satsar bolaget på ökad närvaro i Brasilien och på att få produkterna registrerade i Kina. Cancerpatienter som fått struphuvudet bortopererat lever i genomsnitt i ytterligare 8-9 år, så när Atos Medical väl fått en patient på kroken ger det återkommande intäkter i närmare ett decennium.

Den dynamiken ger avtryck i räkenskaperna, där omsättningen vuxit stadigt med 8-30 procent per år. Drygt tre decennier efter starten omsätter Atos Medical i dag över 1,3 miljarder kronor.

Det är en skånsk medicinteknisk framgångssaga, som man nästan aldrig hör något om. Ska det bli ändring på det måste bolaget ta lärdom av sitt eget motto och själva höja rösten.

Kort sagt: ”Atos Medical – Din röst” låter sloganen. Men för att vara ett skånskt miljardföretag är det märkligt tyst […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.