måndag 22 juli 2024

inloggad som

Immunovia behöver pengar

Immunovias styrelse har beslutat genomföra en företrädesemission om 70 Mkr som är garanterad till hälften. Pengarna ska gå till att sätta andra generationen av bolagets analystest för tidig upptäckt bukspottkörtelcancer på den amerikanska marknaden under nästa år.

Årsstämman den 19 juni måste godkänna emissionen, som planeras till andra halvan av augusti. Bolaget tar även ett brygglån om 15 Mkr som ska betalas tillbaka i höst och kan även tillföras kapital genom inlösen av tidigare teckningsoptioner i början av nästa år.

Immunovias nya test kan bli ett av de första kommersiella tester som gör det möjligt att upptäcka pankreascancer så tidigt att fler patienter kan få längre överlevnad. Sjukdomen har en mycket hög dödlighet och upptäcks i dag nästan alltid alldeles för sent. Immunovia planerar att lansera sitt blodanalystest under 2025.

– Med företrädesemissionen kommer vi att ha tryggat vår finansiering en bra bit framåt. Bolag som vårt och i vår typ av bransch arbetar kontinuerligt med finansiering. Som vi kommunicerat i Q1-rapporten klarar vi ekonomin under september men inte under kvartal fyra. Vår burn rate är i genomsnitt 8-10 Mkr per månad, säger Karin Almqvist Liwendahl, Immunovias ekonomichef.

Det finns inget snabbtest för denna cancertyp baserat på blodprov på marknaden sedan Immunovia i juli 2023 drog tillbaka sitt första test från marknaden. Det minskade företagets kostnader ordentligt. Det nya testet använder en annan mer beprövad och billigare analysplattform och ska åtgärda begränsningar som fanns i den första varianten. Bolaget minskade i samband med omstruktureringen personalstyrkan med 80 procent till elva anställda.

Nu ska bolaget slutföra utvecklingen av det nya testet, bevisa testets värde på kliniker och därefter knyta upp samarbetspartner för kommersialisering av testet i USA. Planen är att testet ska komma ut på marknaden redan nästa år.

– Vi har en oerhört komprimerad tidsplan för produkten. Att vår produkt planeras komma ut på marknaden under 2025 innebär inte att det ger intäkter omedelbart. Efter marknadslansering ska produkten gå igenom en försäkringsersättningsprocess som kan ta lång tid, säger Karin Almqvist Liwendahl.

Aktievärdet sjönk 18 procent under tisdagen som en reaktion på meddelandet.

Elisabet Ottosson

Immunovias styrelse har beslutat genomföra en företrädesemission om 70 Mkr som är garanterad till hälften. Pengarna ska gå till att sätta andra generationen av bolagets analystest för tidig upptäckt bukspottkörtelcancer på den amerikanska marknaden under nästa år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.