söndag 13 oktober 2024

inloggad som

Oatly-veteraner satsar på quinoa-dryck

Samtidigt som Oatly närmar sig miljardomsättning med sin havremjölk är Aventure-sfären på väg till butikshyllan med en ny dryck, gjord på en helt annan gröda. Nästa år hoppas ledningen att quinoa-baserade Quiny ska finnas ute i handeln.

Quiny är sprungen ur ett Sida-finansierat forskningsutbyte mellan Lunds universitet och Bolivias statliga universitet San Andrés i La Paz. Utvecklingen sker i bolaget Swebol Biotech, med Lundabaserade Aventure som 50-procentig ägare.

I utvecklingen av den patentsökta processen som förvandlar quinoa-grynen till en måltidsdryck har Swebol Biotech använt sig av erfarenheter från Oatly. Men proceduren är annorlunda, uppger Swebol Biotechs vd Olof Böök, som har ett långt förflutet inom Aventure-sfären och bland annat varit teknikchef på Oatly.

– Utöver en specifik blandning av enzymer använder vi ett våtmalningssteg, vilket ger en väldigt slät produkt, säger han till Rapidus.

Swebol Biotech har redan etablerade kontakter med quinoa-odlare i Bolivia. Planen är att bearbetningen av grynen ska ske på plats och resultera i ett fint pulver som kan skeppas till Europa och övriga världen för att sedan blandas ut med vatten till färdig dryck på respektive marknad. I första hand siktar Olof Böök på att sälja Quiny i hälsokostbutiker.

– 2019 ska vi rulla ut detta, just nu raggar vi samarbetspartner inom produktion och distribution, säger han.

Utöver Aventure ägs Swebol Biotech av en rad veteraner inom jordbruksforskning och livsmedelsproduktion, däribland Olof Böök, Jan Rundqvist, Lundabolaget CropTailors vd Olof Olsson och Anders Jonsson, forskare på statliga Rise.

Swedbol Biotech har i dagsläget inga egna anställda, arbetet har utförts av Aventures personal och de Sida-finansierade bolivianska forskarna.

Erik Olausson

Samtidigt som Oatly närmar sig miljardomsättning med sin havremjölk är Aventure-sfären på väg till butikshyllan med en ny dryck, gjord […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånsk ljuddesign sticker ut

    ,
    ”Det ska bli ett välkänt märke. Inte i Sverige, utan i världen.” Malmöbolaget Stonebjelks exklusiva designhögtalare är så långt ifrån massproduktion man kan komma. Ändå har Ludvig Stenbjelke hittat köpare över hela världen.

  • Lån som riskkapital växande trend

    Har du ett tillväxtföretag men svårt att resa riskkapital? Stirra dig inte blind på att sälja nya aktier. Det går att låna pengarna också. Begreppet venture debt har seglat upp som en allt vanligare finansieringsform

  • Så fungerar venture debt

    Tror du stenhårt på ditt företag men har svårt att få riskkapital genom att sälja aktier? Då kan du se på möjligheten att få ett tillväxtlån från en riskkapitalist. Rapidus krönikör och poddprogramledare Jan Dahlqvist förklarar hur det fungerar.


  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.