fredag 3 maj 2024

inloggad som

Croptailor går in i kommersiell fas

|  ,
|  

Efter många års forskning börjar havreförädlingsföretaget Croptailor marknadsföra sina produkter, under ledning av Alf Ceplitis som kom in som vd i höstas. Bolaget tar även in fyra miljoner kronor från ägarna som ska gå till fortsatt utvecklingsarbete.

– Ägarna tyckte att det var dags att ta nästa steg, från labb till kund, men vi är fortsatt delvis ett forskningsbolag. Nu är vårt huvudfokus försäljning av genetiska egenskaper hos havre till växtförädlingsföretag som själva utvecklar nya havresorter. Vi förhandlar med flera intresserade kunder, säger Alf Ceplitis som efterträtt Olof Olsson på vd-posten.

Croptailor lyckades för några år sedan kartlägga hela arvsmassan hos havre och bolagets produkter är baserade på den forskningen. Företaget har ett mutantbibliotek som innehåller havresorter med olika förändrade egenskaper. Det handlar om exempelvis förbättrat näringsinnehåll som mer protein och fiber, eller lägre kvävebehov vid odling.

– Vår vision är att öka värdet på havre som råvara genom att ladda havren med intressanta egenskaper. Den traditionella växtförädlingen gör ett bra jobb när det gäller att öka odlingsutbytet och vi riktar i stället in oss på egenskaper som skapar värde längre fram i förädlingskedjan. Vi tillhandahåller de specifika egenskaper som kunderna önskar tillsammans med så kallade genetiska markörer så att bolagen i sin tur kan utveckla anpassade havresorter, säger han.

Bolaget tar även fram egna havresorter och har nyligen fått en ny sort godkänd av Jordbruksverket. Målet är att själva introducera de egna sorterna på marknaden. Alf Ceplitis har i många år arbetat för Lantmännen – som är Croptailors huvudägare – och ansvarat för deras havreförädlingsprogram. Han är fortfarande anställd hos Lantmännen och satt i Croptailors styrelse innan han intog vd-posten.

Elisabet Ottosson

Efter många års forskning börjar havreförädlingsföretaget Croptailor marknadsföra sina produkter, under ledning av Alf Ceplitis som kom in som vd […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.