måndag 15 juli 2024

inloggad som

Kapplöpning efter Oatly om nya mjölkdrycker

|  
|  

En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.

I dag fortsätter Rapidus höstens specialbevakning av framtidens livsmedelsproducenter.

Havre-, hampa-, soja-, ärt-, quinoa- och potatisdryck. Utbudet är stort och valmöjligheterna många när det gäller mjölkersättare. Dessutom finns det en stor investeringsvilja i nya livsmedel. Men många bolag som utvecklar och marknadsför mjölkersättare dras med vikande försäljning och röda siffror.

– Det svåra är inte att förändra utbudet, det finns till exempel en öppen inställning bland investerare för nya innovativa livsmedel. Det svåra är att förändra efterfrågan, att förmå folk att konsumera andra livsmedel, säger LU-forskaren Christian Jörgensen, ekonom och utredare vid Institutet för livsmedelsekonomisk analys, Agrifood.

Det krävs givetvis intensiv och innovativ marknadsföring av dessa produkter för att nå igenom bruset. Oftast räcker det dock inte hela vägen.

Ett av flera bevis på hur tufft det är att locka över konsumenterna är Malmöföretaget Oatly som tidigare gjorde succé med sin havredryck. Bolaget noterades på Nasdaq i New York i maj 2020. Sedan dess har bolagets värde minskat med cirka 92 procent.

I somras aviserade Oatly ett stort sparpaket och bolaget skruvade ner tillväxtprognosen rejält. Tidigare var prognosen en tillväxt på 23-28 procent för helåret 2023, men det nya beskedet är istället en tillväxt på 7-12 procent. Framför allt beror det på att Asien går dåligt, med fallande försäljning och ökande förluster.

Men trots utmaningarna finns det flera aktörer på marknaden som är övertygade om att just deras produkt ska lyckas. Rapidus har tittat närmare på skånska bolag som alla verkar inom mjölkersättningssegmentet och nu vill göra det Oatly hittills inte kunnat, det vill säga både vinna konsumenterna och gå med vinst.

Veg of Lund vill bli en het potatis
Cerealiq – Tidigare Oatly-anställda går sin egen väg
Yelte vill få oss att dricka hampa

Martin Linderoth
Emiliano Strauss

En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Kvinnor i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan har träffat en lång rad driftiga kvinnliga entreprenörer, och då handlar det om intim hälsa, njutning och relationer. Passa på att lyssna när programledare Jan Dahlqvist tar tempen på deras affärsidéer.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Inwido ser ljusning

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som antyder att det värsta kan vara över på bygg- och renoveringsmarknaden. Orderboken växte organiskt med 10 procent i andra kvartalet. Aktien steg tvåsiffrigt på rapporten.

  • Hänt i vecka 28

    Kvartalsrapporter har dominerat veckans nyhetsflöde från de skånska börsbolagen. Det är en blandad kompott med konjunkturmässigt motstridiga signaler som framträder. En rapport som gav aktielyft var Careiums, med vd Christian Walén.