onsdag 23 oktober 2024

inloggad som

Kapplöpning efter Oatly om nya mjölkdrycker

|  
|  

En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.

I dag fortsätter Rapidus höstens specialbevakning av framtidens livsmedelsproducenter.

Havre-, hampa-, soja-, ärt-, quinoa- och potatisdryck. Utbudet är stort och valmöjligheterna många när det gäller mjölkersättare. Dessutom finns det en stor investeringsvilja i nya livsmedel. Men många bolag som utvecklar och marknadsför mjölkersättare dras med vikande försäljning och röda siffror.

– Det svåra är inte att förändra utbudet, det finns till exempel en öppen inställning bland investerare för nya innovativa livsmedel. Det svåra är att förändra efterfrågan, att förmå folk att konsumera andra livsmedel, säger LU-forskaren Christian Jörgensen, ekonom och utredare vid Institutet för livsmedelsekonomisk analys, Agrifood.

Det krävs givetvis intensiv och innovativ marknadsföring av dessa produkter för att nå igenom bruset. Oftast räcker det dock inte hela vägen.

Ett av flera bevis på hur tufft det är att locka över konsumenterna är Malmöföretaget Oatly som tidigare gjorde succé med sin havredryck. Bolaget noterades på Nasdaq i New York i maj 2020. Sedan dess har bolagets värde minskat med cirka 92 procent.

I somras aviserade Oatly ett stort sparpaket och bolaget skruvade ner tillväxtprognosen rejält. Tidigare var prognosen en tillväxt på 23-28 procent för helåret 2023, men det nya beskedet är istället en tillväxt på 7-12 procent. Framför allt beror det på att Asien går dåligt, med fallande försäljning och ökande förluster.

Men trots utmaningarna finns det flera aktörer på marknaden som är övertygade om att just deras produkt ska lyckas. Rapidus har tittat närmare på skånska bolag som alla verkar inom mjölkersättningssegmentet och nu vill göra det Oatly hittills inte kunnat, det vill säga både vinna konsumenterna och gå med vinst.

Veg of Lund vill bli en het potatis
Cerealiq – Tidigare Oatly-anställda går sin egen väg
Yelte vill få oss att dricka hampa

Martin Linderoth
Emiliano Strauss

En lång rad skånska bolag slåss om andelar på den snabbt växande marknaden för mjölkersättare. Men utmaningarna är många.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon vill digitalisera second hand

    Second hand-shopping är på stark frammarsch – men butikerna har inte råd att hänga med i den digitala utvecklingen. Linnea Lundmark (26), och hennes bolag Soop System har en lösning som Rapidus belönar med en 34:utmärkelse.

  • Bakslag för Camurus

    Camurus i Lund, Sveriges tredje största läkemedelsbolag sett till börsvärde, fick se sin aktie rasa med nästan 10 procent på tisdagen. ”Beskedet från FDA är beklagligt”, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Negativ tillväxt för Inwido

    Fönsterbolaget Inwido i Malmö levererar en kvartalsrapport som är mindre dålig än förväntat och aktien stiger på rapporten. Men det finns orosmoln på den pressade bygg- och renoveringsmarknaden.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.


  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Opticept pressar spanska oliver

    Opticept i Lund kommer in på den spanska olivoljemarknaden som lidit svårt av torka på senare år. En första försäljning av maskiner som ökar oljeutvinningen går till ett stort olivoljekooperativ.