torsdag 25 juli 2024

inloggad som

Monumental kaxighet driver skånska elbilen

Kort sagt: Om det är ett uppblåst luftslott eller en solid bro till framtiden är för tidigt att säga. Men det står redan klart att som bolagsbygge liknar Uniti knappast något vi tidigare sett i Öresundsregionen – undantaget Hövding.

Av Erik Olausson, chefredaktör

”Det här kommer bli en stor grej” var något av det första Lewis Horne sa när jag hösten 2015 knackade på i lokalerna till dåvarande LU Open. Som chef för social innovation på LU Open hade han lyckats samla ihop en kärntrupp av mestadels studenter vid Lunds universitet kring idén att bygga en lättviktselbil för stadskörning med flera futuristiska detaljer. Exempelvis skulle bilens material delvis bestå av växtfibrer och ett styre med tvåhandsfattning ersätta både ratt och pedaler.

Övertygelsen om att ens idé kommer förändra världen hör till om man är entreprenör och är ofta nödvändig för att våga ta steget att bygga ett innovationsbolag på oprövad teknik. Men även med det i åtanke är Unitis kaxighet monumental. Bolaget ska på eget bevåg utmana världens fordonsjättar med en tvåsitsig elbil som väger drygt 400 kilo. Redan 2019 ska Uniti enligt planen producera 20.000 bilar i en tidigare armaturfabrik i Landskrona. För att klara det siktar ledningen på att ta in närmare en miljard kronor (!) under 2018.

Idén att helt bortse från designen av en befintlig produkt och börja om från början har Uniti gemensamt med Malmöbolaget Hövding och dess självuppblåsande cykelhjälm. Och likheterna slutar inte där. Lewis Horne och hans kompanjoner var liksom Hövdings grundare, Terese Alstin och Anna Haupt, helt okända när de drog igång och saknade tidigare meriter att falla tillbaka på. Men liksom Hövding-duon har de visat sig vara fenomenala på att skapa hajp för den egna verksamheten.

Sedan Rapidus skrev första artikeln om bolaget i september 2015 har skisserna till den framtida elbilen synts i bland annat The Guardian, Wired och amerikanska TV-kanalen CNBC – för att inte tala om intresset bland de svenska medierna. Det märks inte minst denna vecka, då Uniti visar upp de första färdiga prototyperna av elbilen för pressen och allmänheten.

Den stora uppmärksamheten har gjort att Uniti kunnat plocka in drygt 30 miljoner kronor i två omgångar gräsrotsfinansiering. Hajpen har även fått storbolag att vilja haka på med hopp om att coolheten ska gnugga av sig. Under hösten lanserade E.on en kampanj där de som köper en Uniti-bil får gratis ström motsvarande bilens beräknade förbrukning under fem år. Och när bilen nu ska börja säljas sker det bland annat genom att prototyper ställs ut på tyska elektronikkedjan MediaMarkts varuhus i Nacka och Svågertorp.

Med teknik som i princip ska vara öppen för vem som helst att bygga vidare på har Unitis ledning också lyckats ovanligt väl med att sälja in sig själva som världsförbättrare, som inte i första hand bygger en bilfabrik utan en folkrörelse för mer miljövänliga transportmedel.

Men det är när halleluja-kören sjunger som starkast som det gäller att hålla huvudet kallt. Även om det än så länge gått väldigt fort för Uniti visar exemplet med Hövding utmaningen i att få vanliga konsumenter att slanta upp för produkter som är så olika det mesta annat de är vana vid.

Trots all uppmärksamhet, en briljant teknisk lösning och tung ekonomisk uppbackning är det först nu, sju år efter att cykelhjälmen premiärvisades, som Hövdings försäljning börjat lossna. Och resultatet i senaste kvartalsrapporten är fortfarande blodrött, -8,5 miljoner kronor. Längs med vägen har dessutom grundarna Anna Haupt och Terese Alstin avpolletterats efter oenighet med vd:n Fredrik Carling.

Det finns även andra tveksamma aspekter med Uniti. För att bidra till finansieringen är bolaget i färd med att lansera en egen variant av kryptovalutan Bitcoin, “Uniti Green Tokens”. Den som köper på sig ska bland annat få första tjing på att använda data som genereras när bilarna börjar rulla på vägarna. Det finns flera exempel på företag i Silicon Valley som lyckats få in stora belopp genom att lansera motsvarande digitala polletter, men metoden har också mötts av kritik från bland annat Finansinspektionen eftersom polletterna står utanför myndigheternas tillsyn. Därmed saknas allt vad konsumentskydd heter.

Även om drivkraften i första hand verkar vara att bidra till framtidens hållbara transporter ska man inte heller glömma att detta håller på att bli big business för Unitis kärntrupp. I höstens gräsrotsfinansiering kostade aktierna 14,50 kronor styck, vilket ger en värdering av hela bolaget på drygt 860 miljoner kronor. Över tre fjärdedelar av Uniti ägs av två bolag som kontrolleras av Lewis Horne, med en rad nyckelmedarbetare som delägare.

Hur man än vänder och vrider på det är Uniti ett fascinerande fenomen, väl värt att hålla ögonen på även framöver. Friskt vågat är hälften vunnet. Men man ska ju vinna andra hälften också.

Kort sagt: Om det är ett uppblåst luftslott eller en solid bro till framtiden är för tidigt att säga. Men […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Ung börs-vd med miljardmål

    Konsultbolaget Solid X vd Filip Alexanderson är en av Sveriges yngsta börs-vd:ar. Han har kammat hem flera utmärkelser för sitt entreprenörskap. Siktet är nu inställt på att tiofaldiga omsättningen till 1 miljard kronor. Här förklarar han hur det ska gå till.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Youcruit i konkurs

    Malmöbolaget Youcruit har försatts i konkurs och huvudägarna i Volito-familjen Granlund förlorar mer än 40 miljoner kronor. Men bolagets rekryteringstjänst för lastbilschaufförer har köpts loss från konkursboet av en tidigare minoritetsägare.

  • Ny IT-konsult utmanar i Skåne

    Skånska IT- och teknikkonsulter får se upp. Nu kommer en konkurrent i form av det norskgrundade Tech Seed som etablerar sig i Malmö. Åsa Melvanius är härförare i det skånska korståget.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Precise toppvärvar från Lime

    Efter lyckade kostnadsbesparingar värvar Precise Biometrics en ny finanschef i ekonomiprofilen Maria Wester. Hon har tidigare haft samma roll på Min Doktor och lämnar i sommar Lime Technologies.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.