lördag 18 maj 2024

inloggad som

Spelbranschen behöver det oväntade — låt utvecklarna svettas

Kort sagt: Det hetaste i datorspelsvärlden vädras just nu på Nordic Game i Malmö. En fond för såddkapital till branschen är under uppbyggnad och kan bidra till en rullande start för framtidssatsningen Media Evolution City. Men regionens spelutvecklare får inte glömma bort att sporta.

Av Kristian Svensson, chefredaktör

Datorspelsindustrin slickar såren efter konjunkturnedgången, men tror på en gyllene framtid. En omstrukturering pågår där distributionskanalerna blir alltmer digitala och betalningsmodellerna tar ny form. Spel i sociala nätverk som Facebook är en glödhet trend.

Så går snacket på konferensen Nordic Game, som trots askmoln och konjunktur håller ställningen som en av Europas största tummelplatser för spelbranschen.

På liknande sätt som Apples nätbutik App Store öppnade en direktkanal till mobiltelefonkunder ger Facebook möjligheter för spelentreprenörer att nå en högkvalitativ marknad. Hälften av de 400 miljoner medlemmarna på Facebook spelar något spel där. Störst är Farmville, ett relativt banalt bondespel.

Små produktioner utan fysisk distribution har minskat kostnaderna för att utveckla och framgångsrikt sälja ett datorspel. Experter menar att Farmville lockat många ovana spelare, men när nyhetens behag lagt sig kommer konsumenterna att förvänta sig mer av spelen baserade på sociala medier.

Så frågan om finansiering av nya projekt är ständigt aktuell. Här tar nu organisationen bakom Nordic Game, Nordiska Datorspelsprogrammet med Erik Robertson i spetsen, ett spännande initiativ med en fond för såddfinansiering av tidiga spelföretag.

Pengar ska raggas från främst privata aktörer. Det är ingen lätt uppgift. Och även om Erik Robertson lyckas med målet att resa 50 miljoner kronor är kapitalet i sammanhanget inte stort — om det inte kan matchas med investeringar från andra håll.

Ett antal uppstartsföretag kommer dock att kunna få ett avgörande stöd, vilket blir god draghjälp i en lite sargad bransch. Den nya fonden kan också bli en vitamininjektion för ett av regionens stora framtidshopp, medieklustret Media Evolution.

Det är mindre än två år kvar tills Media Evolution City ska stå klart i Malmö. Nybygget i Kockums gamla varvskvarter är tänkt att bli navet för hela Sydsveriges moderna medieindustri. TV- och filmproducenter ska sitta sida vid sida med webbyråer och spelbolag. Huset kommer att rymma 300 arbetsplatser.

Kontakter över branschgränser ska ge synergieffekter. Den logiken kräver dock en kritisk massa av relevanta företag. På sina håll är samarbetena redan igång, men givetvis skulle ett antal nya entreprenörsfirmor inom datorspel göra sitt för ökad tillväxt.

På Nordic Game-konferensen pratas det just om cross-medial samverkan och så kallad konvergens. Ofta används kopplingen mellan film och spel som exempel. Det handlar om att underhållning ska kunna konsumeras i flera olika kanaler, exempelvis på vita duken, på webben och som datorspel. Men det handlar också om titlar som vandrar från filmens värld till spelindustrin, och tvärtom.

I Media Evolution City blir kontaktytorna mellan spel och film säkert förträffliga. Men det finns viktiga nischer i spelbranschen som inte får glömmas bort. Jag tänker på sport, ett område som idag utgör en fjärdedel av all datorspelsförsäljning. Enligt föreningen Dataspelsbranschen väntas spelentusiaster världen över i år lägga mer än tio miljarder dollar på att få spela fotboll med Ronaldo eller spöa polarna i virtuell racing.

De riktigt stora speltitlarna inom sport är många och det är också vanligt att spelindustrin syns i sportvärlden, genom exempelvis reklam. Här skulle Media Evolution City kunna ta en helt oväntad position för att stärka den regionala datorspelsbranschen. Exploatera samarbeten och kontakter med sportvärlden ytterligare. Bli expert inom området. Varför inte bereda lokaler åt folk från MFF, H43 och The World Village Of Women Sports för att skapa nya projekt med kreativa entreprenörer.

Faktum är att webbyrån Good Old förra veckan var inne på detta spår då man samlade representanter från olika branscher för brainstorming runt marknadsföringen av handbolls-VM nästa år.

Sport har, till skillnad från filmens linjära handling, en utpräglad interaktivitet som är en av de största möjligheterna inom datorspel. Detta kan utnyttjas på innovativa sätt. Vi vill se spel i Facebook där man satsar mot sina kompisar på resultat i olika ligor, agerar manager för ett lag och köper och säljer spelare sinsemellan, eller ännu hellre något annat smågalet nytänkande.

Företrädare från branschen menar att det aldrig funnits ett bättre tillfälle att vara spelentreprenör. Men det gäller att tänka framåt och våga göra det oväntade. Börja med en friluftsdag då speltillverkare hänger med på MFF:s träning eller får testa isen i Malmö Arena. Svettiga programmerare kan vara kortaste vägen till många sköna exportmiljoner.

Kort sagt: Det hetaste i datorspelsvärlden vädras just nu på Nordic Game i Malmö. En fond för såddkapital till branschen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Laserprecision i Lejonkulan

    Nu släpper vi veckans avsnitt av podden Lejonkulan som gästas av laserexperten och Beamonics vd Can Xu. Han har bakgrund […]