lördag 27 april 2024

inloggad som

Trångt för flera av Malmös spelutvecklare

Det är trångt bland spelutvecklarna i Malmö. I måndags berättade Rapidus om hur Sharkmob öppnat i London för att kunna hitta tillräckligt med personal. Bilden delas av flera i Malmös spelbransch, men det finns fortfarande attraktionsfaktorer i Malmös spelunder.

Låga levnadskostnader jämfört med Stockholm och Köpenhamn men ändå en tillräckligt stad rolig nog att locka spelutvecklare. Det är en av orsakerna till att spelbolagen väljer att växa i Malmö menar Martin Walfisz, en av Massives grundare och nu partner i Nordisk Games.

– Det är fantastiskt att bolagen växer och jag tror att det finns gott att om plats att växa. Inte minst för närheten till Köpenhamn där det finns oerhört många duktiga befintliga och blivande utvecklare, säger han.

Han lägger dock till att han numera mest är verksam i Köpenhamn och inte har direkt insyn i hur det ser ut för bolagen som rekryterar i Malmö just nu.

 – I många år gick jag runt och var bekymrad för att spel-Malmö inte nått en kritisk massa. Men sedan förra året har vi gjort det och det beror inte bara på Massives framgångar, säger Martin Walfisz.

Avalanche, med huvudkontor i Stockholm, växer i Malmö. Även King och Massive som nyligen lanserade ett nytt Star Wars-projekt, växer just nu.

Samtidigt finns det färre spelutvecklare per capita i Malmö än i Stockholm, 250 mot 500 per 100.000 invånare, enligt Erik Robertson på Nordic Game.

– Man slåss om erfaren personal, det är därför Sharkmob öppnar en studio i London och Massive öppnar i Stockholm, säger han.

Statistiken på hur det egentligen ser ut för spelbranschen är undermålig och de senaste siffrorna är från 2019, enligt Erik Robertson.

– För en snabbväxande, strategiskt viktig bransch bör man fundera på om det är någons ansvar att skaffa sig lite fräschare data, säger han och menar att det i sådant fall ligger på Malmö stad.

Ett annat bolag som valt att satsa på Malmökontoret är den danska spelstudion IO Interactive. Den rådande konkurrensen är dock inte bara av ondo menar Sandra Smedegaard Mondahl, som är ansvarig för Malmöavdelningen på IO Interactive.

–  Vi slåss om samma personer samtidigt, inte bara lokala talanger utan även internationella. Men jag ser det lite som både en välsignelse och förbannelse. Om ett annat lokalt spelbolag anställer och får hit någon från USA kommer de förmodligen att stanna här en längre period. Vi stärker på så sätt hela regionen långsiktigt med gemensamma ansträngningar, säger hon.

– Det har definitivt blivit mer konkurrens, nu när det finns fem större aktörer. Men fortfarande anställs många från utlandet, säger Peter Lübeck, vd för branschorganisationen Devhub.

– Historiskt sett har det varit väldigt låg förflyttning mellan bolagen i staden, på grund av att alla har haft sin egen prägel, men det luckras upp allt eftersom fler AAA-bolag gör sitt intåg och växer, säger han.

Mette Carlbom

Det är trångt bland spelutvecklarna i Malmö. I måndags berättade Rapidus om hur Sharkmob öppnat i London för att kunna […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.