måndag 22 juli 2024

inloggad som

Upphandlingar utmaningen för Hammerglass 

|  
|  

Hammerglass på Bjärehalvön utvecklar en lösning för att slippa krossade rutor. Bolagets omsättningsmål ligger på en halv miljard, men för att nå dit måste Hammerglass övertyga regioner och kommuner att våga investera i bolagets produkt.  

Hammerglass etablerades 1993 med målet att minska den stora mängden glaskross i samhället. Produktportföljen innehåller alltifrån säkerhetsfönster till bullerskärmar, hisstorn, busskurer och maskinrutor. Alla utgår från ett och samma material – polykarbonat med Hammerglass egenutvecklade ytbeläggning. Enligt bolaget är produkten 300 gånger starkare än vanligt glas.

Ägare är tidigare vd:n Bengt Nilsson och två investmentbolag, NEA Invest och LMK. Målet är att göra Hammerglass till ett halvmiljardbolag, men bolagets utmaningen är att få kommuner och regioner att upphandla okrossbart glas.

– Vi kan bygga ut vår produktionsanläggning i Förslöv med fler maskiner och medarbetare när omsättningen ökar. Vi har långsiktiga ägare som vill se lönsamhet men som även ger oss möjlighet att investera i tillväxt och utveckling, säger Nicholas Németh, Hammerglass vd sedan ett halvår tillbaka.

Han tror att Hammerglass omsättning i år blir i nivå med 2022, då man landade på 114 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 2 Mkr. Det var en minskning jämfört med 2021 års omsättning på 138 Mkr och resultat på 13 Mkr. 

– Under 2021 hade vi ett jätteprojekt där vi levererade flera kilometer bullerplank till Förbifart Stockholm och de intäkterna kunde vi naturligtvis inte kompensera året efter. Tittar vi framåt ska det dock byggas mycket bullerskydd både i Sverige och Norge, med potential för oss till en stor orderingång 2024-2027, säger Nicholas Németh.

Järnvägsstationen i Ängelholm har varit ett av årets större projekt för Hammerglass, som levererat och monterat den transparenta gångbron över spåren samt två hisstorn. Hammerglass transparenta signum syns även på resecentra i Växjö, Svalöv, Helsingborg och Malmö.

– I de offentliga upphandlingarna vinner oftast lägsta inköpspris och man väger inte in livscykelkostnaden. Hammerglass är något dyrare än vanligt glas, men investeringen betalar sig i längden. Våra kunder sparar hundratusentals kronor och vi hoppas att deras erfarenhet ska inspirera fler att upphandla Hammerglass-kuren till utsatta platser, säger Nicholas Németh och fortsätter:

– Stora statliga investeringar i väg och järnväg är positivt för oss. Våra fastighetslösningar efterfrågas också alltmer, tyvärr på grund av det klimat som råder idag med skjutningar och sprängningar. Kriminalvården med nya fängelser, domstolar och polishus använder våra säkerhetsglas för att trygga sin personal.

Hammerglass tre affärsområden är Fastighet, Infrastruktur och Automotive. Inom det senare erbjuder bolaget säkerhetsrutor till de allra flesta bilmärken och maskiner. De globala jättarna Volvo, Caterpillar, JCB och Liebherr är några av kunderna. 

I dag säljer bolaget mest i Skandinavien, men marknaden växer även i Tyskland, Sydeuropa, Storbritannien och Nordamerika.

Sölve Dahlgren

Hammerglass utvecklar en lösning för att slippa krossade rutor. Bolagets omsättningsmål ligger på en halv miljard, men för att nå dit måste Hammerglass övertyga regioner och kommuner att våga investera.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Han blir ny vd för Nord-Lock

    Daniel Westberg blir nästa vd för Latourägda industriföretaget Nord-Lock Group i Malmö. Posten har visat sig vara en språngbräda för den som vill bli börs-vd.

  • Stororder till Nolato

    Plasttillverkaren Nolato i Torekov tecknar ett nytt avtal värt en årsomsättning på 700 Mkr under produktens livslängd. Och livslängden är lång, säger vd Christer Wahlquist.

  • Perfekt storm för BE Group

    Marknaden för stålprodukter har drabbats av en perfekt storm efter Ukrainakrigets utbrott. Med både fallande priser och efterfrågan har Sveriges […]