fredag 23 februari 2024

inloggad som

Upphandlingar utmaningen för Hammerglass 

|  
|  

Hammerglass på Bjärehalvön utvecklar en lösning för att slippa krossade rutor. Bolagets omsättningsmål ligger på en halv miljard, men för att nå dit måste Hammerglass övertyga regioner och kommuner att våga investera i bolagets produkt.  

Hammerglass etablerades 1993 med målet att minska den stora mängden glaskross i samhället. Produktportföljen innehåller alltifrån säkerhetsfönster till bullerskärmar, hisstorn, busskurer och maskinrutor. Alla utgår från ett och samma material – polykarbonat med Hammerglass egenutvecklade ytbeläggning. Enligt bolaget är produkten 300 gånger starkare än vanligt glas.

Ägare är tidigare vd:n Bengt Nilsson och två investmentbolag, NEA Invest och LMK. Målet är att göra Hammerglass till ett halvmiljardbolag, men bolagets utmaningen är att få kommuner och regioner att upphandla okrossbart glas.

– Vi kan bygga ut vår produktionsanläggning i Förslöv med fler maskiner och medarbetare när omsättningen ökar. Vi har långsiktiga ägare som vill se lönsamhet men som även ger oss möjlighet att investera i tillväxt och utveckling, säger Nicholas Németh, Hammerglass vd sedan ett halvår tillbaka.

Han tror att Hammerglass omsättning i år blir i nivå med 2022, då man landade på 114 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 2 Mkr. Det var en minskning jämfört med 2021 års omsättning på 138 Mkr och resultat på 13 Mkr. 

– Under 2021 hade vi ett jätteprojekt där vi levererade flera kilometer bullerplank till Förbifart Stockholm och de intäkterna kunde vi naturligtvis inte kompensera året efter. Tittar vi framåt ska det dock byggas mycket bullerskydd både i Sverige och Norge, med potential för oss till en stor orderingång 2024-2027, säger Nicholas Németh.

Järnvägsstationen i Ängelholm har varit ett av årets större projekt för Hammerglass, som levererat och monterat den transparenta gångbron över spåren samt två hisstorn. Hammerglass transparenta signum syns även på resecentra i Växjö, Svalöv, Helsingborg och Malmö.

– I de offentliga upphandlingarna vinner oftast lägsta inköpspris och man väger inte in livscykelkostnaden. Hammerglass är något dyrare än vanligt glas, men investeringen betalar sig i längden. Våra kunder sparar hundratusentals kronor och vi hoppas att deras erfarenhet ska inspirera fler att upphandla Hammerglass-kuren till utsatta platser, säger Nicholas Németh och fortsätter:

– Stora statliga investeringar i väg och järnväg är positivt för oss. Våra fastighetslösningar efterfrågas också alltmer, tyvärr på grund av det klimat som råder idag med skjutningar och sprängningar. Kriminalvården med nya fängelser, domstolar och polishus använder våra säkerhetsglas för att trygga sin personal.

Hammerglass tre affärsområden är Fastighet, Infrastruktur och Automotive. Inom det senare erbjuder bolaget säkerhetsrutor till de allra flesta bilmärken och maskiner. De globala jättarna Volvo, Caterpillar, JCB och Liebherr är några av kunderna. 

I dag säljer bolaget mest i Skandinavien, men marknaden växer även i Tyskland, Sydeuropa, Storbritannien och Nordamerika.

Sölve Dahlgren

Hammerglass utvecklar en lösning för att slippa krossade rutor. Bolagets omsättningsmål ligger på en halv miljard, men för att nå dit måste Hammerglass övertyga regioner och kommuner att våga investera.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.